افزایش ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث کار در ایران در سال ۹۵

طبق آخرین گزارش سازمان پزشکی قانونی، مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث کار، طی سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۵ یک هزار و ۶۲۳ مرد و ۲۲ زن بر اثر حوادث کار جان خود را از دست دادند.

این میزان قربانی حوادث کار در مقایسه با سال ۱۳۹۴ که آمار قربانیان حوادث کار هزار و ۴۹۴ نفر بود، ۱۰.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تهران با ۳۹۹ نفر، فارس با ۱۱۲ نفر و خراسان رضوی با ۱۹۰ نفر در رأس فهرست قربانیان حوادث کار در میان سایر استان‌ها قرار دارند.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۹ تن، خراسان شمالی با ۱۰ نفر و خراسان جنوبی با ۱۲ قربانی٬ کمترین آمار قربانی حوادث کار را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۵ «سقوط از بلندی» بیشترین دلیل مرگ در حوادث کار بوده است.

در این سال ۶۷۵ نفر به اثر سقوط از بلندی در حین کار جان خود را از دست داده‌اند.

اصابت جسم سخت با ۳۷۵ فوتی در رتبه دوم دلایل مرگ در حوادث کار در ایران اعلام شده است.

کمبود اکسیژن (۱۰۶ فوتی)، برق‌گرفتگی (۲۱۸ فوتی)، سوختگی (۱۱۹ فوتی) و سایر موارد (۱۵۲ فوتی) از دیگر دلایل مرگ در حوادث کار در ایران سال ۱۳۹۵ است.

رادیو فردا در این خصوص گزارش کرد؛ از ایران به عنوان ایران «رکورددار» حوادث کارگری در جهان نام برده می‌شود.

این موضوع را ۲۳ شهریور ماه سال گذشته اکبر شوکت٬ رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور اعلام کرده و گفته بود در سال ۱۳۹۴ بر اثر حوادث ساختمانی٬ هزار و ۲۰۰ کارگر جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام مقام‌های مسئول در ایران، در حال حاضر بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از کار سالیانه بیش از دو درصد رشد تولید ناخالص ملی ایران را می‌بلعد.

محمدعلی همتی٬ معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، هم اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که «۶۵ درصد حوادث ناشی از کار در محیط‌های کاری به علت بی‌احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی است».

همتی افزوده که «بر اساس آمار شش ماهه اول سال ۹۵، حدود هشت هزار و ۵۵۰ حادثه شغلی در محیط‌های کاری بوقوع پیوسته است».

وی اضافه کرده که بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار (ایلو‌) حدود ۹۸ درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.