برگزاری سه تجمع کارگری در کشور

صبح امروز شماری از کارگران شاغل و بازنشسته بخش صنعت «مجتمع نیشکر هفت تپه» با تجمع مقابل ساختمان اداری این واحد خواستار دریافت مطالبات مزدی و بازنشستگی خود شدند. همچنین جمعی از کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و تعویق مطالبات مزدی مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند. از سویی دیگر کارگران کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد در اعتراض به تعویق ۶ ماه مطالبات معوقه مقابل ساختمان اداره کار و رفاه اجتماعی استان یزد تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، به گفته منابع خبری در کارخانه نی‌شکر هفت تپه، صبح امروز چهارشنبه (سوم خردادماه) حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شاغل و بازنشسته این واحد تولیدی با اجتماع مقابل ساختمان اداری مجتمع خواستار دریافت مطالبات عقب‌افتاده خود شده‌اند.

از قرار معلوم حدود ۳۰۰ نفر از کارگران بازنشسته این واحد که از اسفندماه سال ۹۵ تا هم‌اکنون بازنشسته شده‌اند؛ هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را دریافت  کند.

این کارگران خواستار پرداخت سهم ۴ درصدی بازنشستگی خود در مشاغل سخت زیان‌آور به تأمین اجتماعی هستند و درعین‌حال بابت پاداش بهره‌برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ را از کارفرما طلبکارند.

درعین‌حال کارگران شاغل بخش صنعت مجتمع که در اجتماع امروز همکاران بازنشسته خود را همراهی می‌کردند، می‌گویند بابت یک ماه مزد معوقه و پاداش وبهربرداری  سال‌های ۹۴ و ۹۵ دست به اعتراض صنفی زده‌اند.

از قرار معلوم جدا از کارگران شاغل و بازنشسته کارگران روز مزدی مجتمع نی شکر هفته از اسفندماه مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل نیز روز گذشته (سه شنبه ۲ خرداد ماه) در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و بلاتکلیفی در دریافت مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

به نقل از کارگرانی که در این اجتماع صنفی شرکت داشته‌اند گفته می‌شود، در کارخانه دوب آهن اردبیل بیش از ۴۰۰ نفر کارگر رسمی وقرار دادی فعالیت دارند که ۱۳ ماه مطالبات معوقه مزدی از کارفرما طلبکارند.

در این زمینه  مشکلات کارگران ذوب آهن اردبیل استاندار اردبیل گفته است: کارخانه ذوب آهن با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان اردبیل احداث شده و سرمایه گذار این کارخانه مجتمع خود را به یک پیمانکار دیگر به صورت اجاره ای واگذار کرده است.

به گفته مجید خدابخش پیمانکار مربوطه کارگرانی برای کار در این کارخانه به کار گرفته و در پرداخت حق و حقوق آن ها کوتاهی کرده است که در واقع برطرف کردن این مشکل از حوزه وظایف استانداری اردبیل خارج بوده و این تجمع ها مشکلی را برطرف نمی کند.

طبق اظهارات وی قانون برای این گونه مشکلات کارفرمایی و کارگری تمهیدات لازم را لحاظ کرده و باید کارگران شاکی این کارخانه با مراجعه به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از طریق قانونی پیگیر موضوع باشند.

همچنین خدابخش  گفته است  اداره کار می تواند برای احیای حق کارگران این مجموعه، علیه کارفرما حکم صادر کرده و این حکم از طریق مراجع قضائی قابل اجرا خواهد بود.

 آن‌ها می‌گویند در آخرین پی گیری‌های که با کارفرما انجام دادیم هیچ پاسخ قاطعی از سوی کارفرما برای دریافت مطالباتمان نشنیدیم و به همین دلیل ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان تجمع کنیم.

از سویی دیگر، صبح امروز( ۳خرداد ماه)کارگران کارخانه فرآورده های نسوز پارس یزد در اعتراض به ۶ ماه مطالبات مزدی مقابل ساختمان اداره کار و رفاه اجتماعی استان یزد تجمع کردند.

 یکی از کارگران کارخانه فرآورده های نسوز پارس به خبرنگاران گفته است : با وجود  متوقف شدن فعالیت کارخانه ۶ماه است حقوق نگرفته ایم. دو ماه هم هست مسئولان به ما وعده از سر گیری تولید  وپرداخت مطالبات معوقه مان را می دهند اما هنوز محقق نشده است.

به گفته وی ،قرار بود اول خرداد ماه سال جاری فعالیت تولیدی کارخانه از سر گرفته شود اما همچنان ما کارگران معطل مانده ایم.

طبق اظهارات این کارگر معترض ، کارفرما علاوه بر اینکه مطالبات مزدی ما را پرداخت نمی کند بابت ایامی که کار نمی کنیم از حق مرخصی ما کم کرده است.

این کارگر در خاتمه گفته است:از دی ماه سال گذشته مطالبت مزدی مان به تعویق افتاده ودر طول این مدت ۶ ماهه کارفرما دیروز مبلغ کمی (حدود ۱۰۰ هزار تومان)به حسابمان پرداخت کرده است.

از قرار معلوم عمده‌ترین سهامداران این شرکت مجتمع صنعتی احیاء فولاد سپاهان، شرکت فرآورده‌های نسوز آذر، و بانک رفاه کارگران هستند که از دو سال گذشته به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و زیان ده بودن شرکت عنوان شده به بخش خصوصی واگذار شده اما هنوز مطالبات کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.