اجرای حکم شلاق برای حسن رستگاری‌مجد، زندانی سیاسی در زندان ارومیه

روز پنج شنبه ۱۱ خردادماه، حکم شلاق حسن رستگاری‌مجد، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، به اتهام اخلال در نظم زندان اجرا شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حسن رستگاری‌مجد، زندانی ۵۱ ساله اهل ارومیه پیشتر از سوی شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو ارومیه به اتهام اخلال در نظم عمومی به سه ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شده بود و بعد از قطعی شدن حکم، روز گذشته در شعبه ۴ اجرای احکام کیفری، حکم شلاق وی اجرا شد.

یک منبع اگاه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت: «اجرای حکم شلاق این زندانی در حالی انجام شده که قرار است در طی هفته‌های آینده بار دیگر برای اجرای حکم ۵۰ ضربه شلاق دیگر که به همین اتهام ولی در پرونده دیگری از سوی شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو ارومیه برای او صادر شده، به اجرا احکام منتقل شود. در واقع برای یک اتهام دو پرونده مجزا علیه این زندانی سیاسی تشکیل شده و در دو شعبه مختلف دادگاه کیفری مجموعا به ۹ ماه حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده است. شاکی پرونده اول حسین قره‌باغی از مسئولین زندان مرکزی ارومیه می‌باشد و در پرونده دوم با یک زندانی عادی در یک پرونده مشترک به شلاق و زندان محکوم شده است.»

این منبع در خصوص ماجرای پرونده‌سازی مجدد برای این زندانی سیاسی گفت:« روز سه شنبه ۱۱ خردادماه سال ۱۳۹۵ حسین قره‌باغی، رئیس اندرزگاه روان درمانی ۲ از این زندانی سیاسی خواسته تختش را به زندانی دیگر بدهد که با مخالفت و مقاومت حسن رستگاری مجد مواجه شده بود. قره‌باغی بعدا به همراه چند تن از زندانیان عادی این زندانی سیاسی را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و وی به صورت تنبیهی به مدت ۵ روز به سلولهای انفرادی منتقل کرده بود. همچنین دو هفته بعد در ۲۵ خردادماه یکی از زندانیان جرایم مالی بند روان درمانی به نام رشید زلفعلی‌زاده به تحریک مسولین زندان اقدام به توهین و بی‌احترامی به زندانیان سیاسی کُرد این بند کرده که با واکنش حسن رستگار مواجه شده و درگیری لفظی بین این دو زندانی پیش می‌آید. بعد از اطلاع حسین قرباغی، رئیس اندرزگاه، وی به همراه تعدادی از ماموران به بند روان درمانی مراجعه و در مقابل چشمان دیگر زندانیان شخصا به همراه رشید زلفلی‌زاده اقدام به ضرب و شتم این زندانی کرده که در اثر این ضرب و شتم‌ها دو انگشت حسن ستگار شکسته شده است. بعدا به دستور این مسئول زندان حسن رستگار به جای بهداری به سلولهای انفرادی منتقل شده بود.»

به گفته‌ این منبع، « بعد از اینکه این زندانی سیاسی برای دومین بار مورد ضرب و شتم قرار گرفت، زندانیان سیاسی بندهای دیگر به بند روان درمانی مراجعه کرده و با زندانیان که اقدام به ضرب و شتم حسن رستگاری مجد کرده بود، درگیر شده و برای چندین دقیقه ضد و خورد میان زندانیان سیاسی و زندانیان عادی رخ داد. بخش بازرسی زندان علی الرغم شکایت و شهادت زندانیان در خصوص ضرب و شتم این زندانی سیاسی از سوی حسن‌ قره‌باغی و زندانیان عادی، توجهی و اقدامی انجام نداده و در عوض به اتهام تبلیغ علیه نظام، اخلال در زندان و ضرب و جرح برای این زندانی سیاسی پرونده تشکیل داده و روز یک شنبه ۲۸ شهریور ماه سال ۹۵ شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخلو این زندانی سیاسی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. پرونده‌سازی مجدد برای این زندانی سیاسی در حالی صورت گرفته که او نیز به اتهام ضرب و جرح از حسین قره‌باغی شکایت کرده است اما تاکنون در خصوص این شکایت اقدامی صورت نگرفته است.»

این منبع در ادامه افزود،« آقای رستگاری‌مجد در روز شنبه ۱۳ آذرماه سال گذشته در اعتراض به پرونده‌سازیهای مجدد و رد درخواست اعاده دادرسی‌ پرونده‌اش به مدت ۳۲ روز اعتصاب غذا کرده بود. روز ۲۷ آذرماه در حالی که در اعتصاب غذا بوده است از سلولهای انفرادی به شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو ارومیه منتقل شده و به اتهام اخلال در زندان مورد دادگاهی قرار گرفت. در حالی که با وعده قاضی ناظر بر زندان قرار بود که روند پرونده‌سازیها برای این زندانی سیاسی متوقف شود و او نیز بر اساس این وعده‌ها به اعتصاب غذای خویش پایان داده بود اما در روز پنج شنبه ۲۳ دی‌ماه صدور حکم ۲۰ ضربه شلاق و ۳ ماه حبس تعزیری به این زندانی سیاسی در زندان رسما اعلام شد.»

این منبع در پایان افزود،« در فروردین ماه امسال نیز به عنوان شاکی و متهم در پرونده دیگری از سوی شعبه ۱۰۷ داد کیفری دو ارومیه به اتهام اخلال در زندان و ضرب و جرح عمدی در یک پرونده مشترک با رشید زلفعلی‌زاده به تحمل شش ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.»

حسن رستگاری مجد، شهروند کُرد ساکن شهر ارومیه در ۵ آبان‌ماه سال ۹۳ به اتهام شرکت در “تجمعات حمایتی از مقاومت کوبانی” در شهر ارومیه به همراه حداقل ۱۵ شهروند دیگر کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی بعدا به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و به دستور مسئولین زندان به بند ۳و۴ منتقل شده و حدود یک سال را در این بند بسر برده و بعدا به بند روان درمانی، بند زندانیان جرایم مواد مخدری منتقل شد.

این زندانی سیاسی در شهریورماه سال ۹۴ از سوی دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اتهامات همچون “اخلال در نظم عمومی”، “اقدام علیه امنیت ملی” و “عضویت در پ.ک.ک ”، “اقامت غیر‌قانونی در کشور” و “تبلیغ علیه نظام در زندان” مجموعا به ۱۹ سال حبس محکوم شد و این احکام بعدا در دادگاه تجدید نظر استان نیز مجددا تایید شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.