حمله به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی؛ ۱۲ تن کشته و ۳۹ تن زخمی

رسانه‌های داخلی ایران از دو حمله مسلحانه در صبح روز جاری و به طور همزمان به مجلس شورای اسلامی و مزار آیت الله خمینی خبر می‌دهند. گروه دولت اسلامی داعش مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، چهار فرد مسلح حدود ساعت ۱۰: ۱۵ صبح امروز با مراجعه به درب شماره یک مجلس شورای اسلامی با مأموران حفاظت مجلس درگیر شدند؛ مهاجمان که به کلاشینکف و کلت مسلح بودند، عده‌ای را هم در داخل مجلس به گروگان گرفتند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که مهاجمان با پوشش زنانه از مسیر محل تردد ارباب رجوع وارد مجلس شدند: «آنها از همان در ورودی به نیروهای محافظ تیراندازی کردند و نیروها را هدف قرار دادند، اما نیروهای حفاظت سپاه بلافاصله وارد عملیات شدند و صحن مجلس و کمیسیون‌ها را کنترل کردند.»

در حمله به آرامگاه آیت‌الله خمینی دست کم یک مهاجم انتحاری و یکی از کارکنان آرامگاه کشته شدند. مهاجمان به آرامگاه خمینی، بنا به گزارش رسانه‌های داخلی چهار نفر بودند و حملات خود را ابتدا با تیراندازی آغاز کردند. یکی از مهاجمان یک زن بوده که بازداشت شده است. او یک جلیقه انتحاری هم داشته است. گزارش شده که هشت نفر در حمله به مقبره آیت‌الله خمینی  هشت نفر کشته شده‌اند. معاون وزیر کشور اعلام کرده که ایران آماده‌باش است.

خبرگزاری میزان به‌نقل از سرپرست اورژانس کشور نوشته است که تاکنون ۱۲ نفر در حملات به مجلس ایران و مقبره آیت‌الله خمینی کشته شده‌اند.
همچنین شمار زخمی‌شدگان به ۳۹ نفر رسیده که همه آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

سرپرست اورژانس گفته است که عملیات امدادی فوری نیز در محل حوادث رو به پایان است.

یک مقام امنیتی از پایان حمله تروریستی به مجلس در ساعت ۱۵ به وقت ایران خبر داد. این منبع که نام او منتشر نشده، گفته است که نیروهای امنیتی موفق شدند چهار فرد مهاجم مسلح را از پای در آورند.

به‌گفته او، در حال حاضر نیروهای امنیتی مجلس در حال پاکسازی، چک و خنثی‌سازی ساختمان مجلس هستند.

رادبو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز به درخواست شخصی خود برای یک دیدار کاری به ترکیه سفر می‌کند. گفت و گو درباره مسائل دوجانبه، بحران قطر از موضوعات این سفر است. معلوم نیست که سفر غیرمترقبه ظریف به ترکیه تا چه حد با  حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی در ارتباط باشد.

شبکه اعماق ساعتی پس از آنکه داعش مسئولیت حمله به تهران را به عهده گرفت، فیلمی از حمله مهاجمان به مجلس شورای اسلامی منتشر کرد. در این فیلم یکی از کارمندان مجلس شورای اسلامی گلوله خورده و پشت میزش بر زمین افتاده است. در همان حال مهاجمان که به هیجان آمده‌اند، به زبان عربی شعار می‌دهند.

بحث بر سر لهجه عربی فردی که داعش فیلمی از او را به‌هنگام حمله به مجلس منتشر کرده، در شبکه‌های اجتماعی جریان دارد. برخی می‌گویند لهجه فرد مهاجم لهجه مغرب عربی مثل تونس یا لیبی بوده، و برخی لهجه او را نزدیک به عربی عراقی دانسته است.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.