کسبه پلاسکو: همگی سردرگریبان و آواره مانده‌ایم

دیروز ساعت ١٢ ظهر کسبه ساختمان فروریخته پلاسکو با تجمع مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان، اعلام ورشکستگی و سرگردانی کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از اعتماد، یک ماه قبل سازمان بنیاد مستضعفان تعدادی از مغازه‌های مجتمع نور را برای جایگزینی کسبه پلاسکو در نظر گرفت و تعدادی از کسبه که مغازه‌های‌شان تخریب شده بود در این ساختمان کسب و کارشان را راه انداختند. اما از همان روزهای اول این جایگزینی، کسبه بارها لب به اعتراض گشودند که حتی نمی‌توانند اجاره ملک‌شان را تامین کنند چه برسد به اینکه سودی هم از فروش لباس در این پاساژ عایدشان شود.

پیگیری‌های کسبه ادامه داشت تا اینکه دیروز ساعت ١٢ ظهر کسبه ساختمان فروریخته مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان تجمع کردند تا بار دیگر مطالبات‌شان را به گوش مسوولان برسانند. آنها در بنرهایی که همراه خود مقابل ساختمان به نمایش گذاشتند هم خواستار بازگشایی ٢٨۶ پلاک این ساختمان شدند و هم خواستار مقاوم‌سازی ساختمان برای ساخت و ساز مغازه‌های تخریب شده شدند.
سعیدی، یکی از اعضای هیات امنای پلاسکو می‌گوید: «چند روز بعد از تخریب پلاسکو به ما گفتند باید همگی به ساختمان نور برویم اما آنجا هیچ امیدی به بهبود برای رونق اقتصادی ندارد. تمام پول‌هایی که داشتیم را هزینه کردیم تا بلکه بتوانیم نور را هم مثل پلاسکو سرپا کنیم. اما آنجا ساختمان اداری است و هیچ پتانسیلی برای تبدیل شدن به ساختمانی تجاری مانند پلاسکو را ندارد.
حالا همگی سردرگریبان و آواره مانده‌ایم. ما حتی پیشنهاد کردیم کسبه‌ای که مغازه‌های‌شان تخریب شده هم در کنار ما جنس‌های‌شان را بگذارند و کارشان را انجام دهند.» او درباره مراحل اداری که برای پیگیری پرونده پلاسکو انجام داده‌اند نیز می‌گوید: «به بنیاد می‌رویم به ما می‌گویند دادستانی اجازه مقاوم‌سازی ساختمان را نمی‌دهد، دادستانی که می‌رویم می‌گویند مشکل شهرداری است که آنجا نیوجرسی گذاشته. شهرداری می‌رویم، می‌گویند این دستور دادستانی است.
نکته دیگر اینکه من و دوپسرم ١٧ سال است که در پلاسکو با هم کار می‌کنیم و در تمام این سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده‌ایم اما از وقتی که بیکار شده‌ایم یک ریال هم به بچه‌های من بیمه بیکاری نداده‌اند. این در حالی است که خیلی از کسبه با هم نسبت خانوادگی یا فامیلی داشتند.» صحبت‌های کسبه پلاسکو در حالی است که تعدادی از آنها به علت ورشکستگی مجبور شده‌اند با ماشین‌های‌شان در خیابان‌های تهران مسافرکشی کنند. حال باید منتظر مذاکراتی نشست که شاید نتیجه‌اش تا یک هفته دیگر مشخص شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.