محرومیت سنگین سه دختر والیبالیست به دلیل «ایجاد حاشیه‌های نامناسب»

فدراسیون والیبال ایران، از محرومیت قطعی سه بازیکن تیم ملی زیر ۲۳ سال دختران ایران خبر داده است. فدراسیون والیبال مدعی شده که «عملکرد فنی» سه بازیکن تیم ایران و «ایجاد حاشیه‌های نامناسب» برای تیم ایران دلیل تشکیل نشست فوق‌العاده کمیته انضباطی فدراسیون والیبال بود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در این جلسه، «شقایق شفیع» از خردادماه سال ۹۶ به مدت سه سال، «نگین شیرتری» از خردادماه سال ۹۶ به مدت دو سال و «منا رمضانی» از خردادماه سال ۹۶ به مدت یک سال از کلیه فعالیت‌های رشته ورزشی والیبال محروم شده‌اند.

قبل از این‌که وارد چرایی داستان محرومیت دخترها (آن‌هم دخترهای ۲۱ و ۲۲ ساله به مدت یک تا سه سال) شویم، باید سری به سالن‌های والیبال زد. آذرماه سال ۹۵ (همین شش ماه قبل) بازی قهرمانی نیم فصل بین بانک سرمایه و پیکان به جنجال کشیده شد. «سعید معروف» کاپیتان تیم ملی ایران، سه مرتبه با «فرهاد شاهمیری» داور بازی درگیر شد. شاهمیری (که سابقه قضاوت در رقابت‌های المپیک را هم دارد) حتی تهدید کرد که بازی را قطع می‌کند و قضاوت را ادامه نخواهد داد. اما نتوانست «سعید معروف» را از زمین اخراج کند.

خبرگزاری آنا روز ۲۶ دی‌ماه در گزارشی مفصل از تخلفات رفتاری «سعید معروف» طی سال‌های اخیر در جریان مسابقات نوشت. به ادعای این خبرگزاری، معروف در دیدار بعدی تیمش مقابل شهرداری تبریز هم به ناظر بازی و داور مسابقه فحاشی کرده بود. معروف همین‌طور در بازی‌هایی که با داور مسابقه درگیر شده، به بازیکنان تیمش اجازه دست دادن با داور در پایان مسابقه را نداده است.

فدراسیون والیبال در قبال رفتارهای معروف واکنش تندی نداشت. ابتدا یک حکم محرومیت موقت با عنوان (تا اطلاع ثانوی) برای او صادر کرد و بعد از یک هفته، این حکم را به‌صورت تعلیقی درآورد. همان‌طور که سال ۹۳ وقتی «مجتبی میرزاجانپور» ملی‌پوش تیم پیکان با تماشاگران تیم «میزان مشهد» درگیری لفظی پیدا می‌کند. او سمت تماشاگران تیم حریف می‌رود، جواب آنها را با کلماتی رکیک می‌دهد و بعد به دستور سرمربی تعویض می‌شود.

مماشات با چهره‌های سرشناس تیم ملی والیبال یکی از عادات فدراسیون محمدرضا داورزنی است. سال گذشته، سه ملی‌پوش تیم ملی والیبال ایران حاضر به شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک ریو و رژه با تیم ایران نشدند. سعید معروف، شهرام محمودی و سید محمد موسوی در اینستاگرام خود از غیبتشان در مراسم رژه خبر دادند.

محمد موسوی دلیل غیبتشان را فقط نامناسب بودن سایز لباس‌ها عنوان کرد. سعید معروف هم در اینستاگرام شخصی‌اش نوشت که دلیل این غیبت، حاضر نشدن لباس سرپرست تیم ملی والیبال و قهر آنها بوده. فدراسیون والیبال در قبال تحریم رژه سه ملی‌پوش والیبال سکوت کرد.

حالا احکامی برای دختران جوان والیبالیست ایران صادرشده که سال‌هاست در ورزش جهان جایی ندارد. فدراسیون جهانی فوتبال به‌عنوان سخت‌گیرترین فدراسیون‌های عضو کمیته جهانی المپیک، برای درگیر شدن با داور مسابقه، جرایمی بین شش ماه تا یک سال محرومیت برای بازیکنان در نظر می‌گیرد. فدراسیون والیبال سه دختر را یک تا سه سال، محروم کرده است. تیمی که در رقابت‌های «ناخون راتچاسیما» تایلند اردیبهشت ماه امسال، به مقام هشتم رسید.

دلیلش چه بود؟ اول این‌که فدراسیون والیبال ایران هیچ توضیحی در قبال خبری که نیمه‌شب پنج‌شنبه روی خروجی خود قرار داده نداده است. پس بازار گمانه‌زنی‌ها از همین‌جا آغاز خواهد شد.

«نگین شیرتری» ۲۱ ساله کاپیتان تیم ایران، دو سال محروم شده است. در مورد دلیل محرومیتش، تقریباً همه متفق‌القول از تمارض او به مصدومیت حرف می‌زنند. خودش هیچ واکنشی فعلاً نداشته. اما کادر فنی تیم ملی و بخصوص «سیما صدیقی» سرمربی تیم مدعی شده که «نگین» نمی‌خواسته برای تیم بازی کند.

آیا تمارض و عدم تمایل برای بازی در تیم با جریمه دو سال محرومیت همراه می‌شود؟ بازیکنان تیم ملی والیبال که از حضور در مهم‌ترین مراسم یک کشور در المپیک سرباز زدند حتی توبیخ نشدند.

در مورد «شقایق شفیع» که به یک سال و «مونا رمضانی» که به سه سال محرومیت (از تمامی فعالیت‌ها در رشته والیبال) محروم شده‌اند گمانه‌زنی‌ها کمی پیچیده شده. خبرگزاری فارس نوشته است که آنها درگیری فیزیکی داشتند. یکی از همراهان تیم ملی زیر ۲۳ سال ایران در تایلند به ایران وایر می‌گوید: «من هرروز ساعت‌ها کنار این تیم بودم. بچه‌ها واقعاً مشکلات زیادی داشتند. حتی در جریان تمرین یا در زمان بازی هم به هم پاس نمی‌دادند. وضعیت جوری شده بود که یکی برای ناهار می‌آمد و دیگری حاضر نبود با او سر یک میز بنشیند و گاهی در اتاقش می‌ماند. اما مطمئناً آنها درگیری فیزیکی نداشتند.»

رایج‌ترین شایعه ممکن که می‌توان برای دو دختر ایرانی ساخت هم مسائل اخلاقی است. یکی از نزدیکان فدراسیون فوتبال ادعا می‌کند که آنها به خاطر یک پسر باهم درگیری داشتند. شایعه‌ای که باورش چندان ساده نیست. حتی اگر این شایعه، حقیقت هم داشته باشد باز محرومیت‌های یک و سه ساله را نمی‌توان در موردش باور کرد.

فرار فدراسیون والیبال از توضیح در مورد دلایل محرومیت، شایعات بیشتری می‌سازد. روابط عمومی فدراسیون، دلیل این احکام سنگین را صرفاً ایجاد حاشیه‌های نامناسب دانسته و همین برای نابود شدن آینده سه دختر کفایت می‌کند. فدراسیون والیبال ایران پیش‌ازاین هم نشانه‌هایی از تبعیض‌های جنسیتی را نشان داده بود. نمونه‌اش را می‌توان در گزینشی کردن حضور بانوان در رقابت‌های جهانی و رقابت‌های ساحلی کیش دانست.

چهارم اردیبهشت‌ماه امسال «زهره میرسپاسی» از سمت معاونت بانوان فدراسیون والیبال استعفا داد. او پس از استعفایش، به خبرگزاری «ایرنا» گفت: «متأسفانه احترام لازم در حدشان نایب‌رییس بانوان و حوزه کاری وی در فدراسیون وجود ندارد و این ناشی از سانسور زنان در حوزه تصمیم‌گیری اساس‌نامه فدراسیون‌ها و نادیده گرفته شدن زنان در حوزه تصمیم سازی در فدراسیون والیبال است.» زهره میرسپاسی، چهارمین معاون بانوان فدراسیون والیبال بود که طی پنج سال اخیر از سمت خود کنار می‌رفت.

Post source : ایران وایر

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.