توقف طرح «پرداخت مستمری به کم‌درآمدها»

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از متوقف شدن طرح «پرداخت مستمری به کم‌درآمدها» خبر داد.

به گزارش تانگار حقوق بشر در ایران، احمد میدری روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد در گفت و گو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح «پرداخت مستمری به کم‌درآمدها» گفت: «درحال حاضر تعداد قابل توجهی در سامانه خدمات حمایتی ثبت نام کرده‌اند.»

به گفته این مقام وزارت تعاون با وجود آن که اعلام شده بود تنها، افراد نیازمند در این سامانه ثبت نام کنند و حتی براساس بعد خانوار، سقف میزان درآمد خانوارهای متقاضی نیز اعلام شده بود اما ۵۰ درصد کسانی که تاکنون در این سامانه ثبت نام کرده‌اند هم اکنون تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار هستند و بنابراین ثبت نام آنها بی دلیل بوده است.

وی افزود: «درحال حاضر اجرای این طرح متوقف شده است تا بررسی‌های لازم انجام شود و پس از آن مجددا طرح را آغاز می‌کنیم».

رادیو فردا در این خصوص گزارش کرد؛ مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کردند تمام خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از میزان تعیین شده در برنامه ششم است می‌توانند برای دریافت مستمری مددجویی در سامانه خدمات حمایتی ثبت‌نام کنند.

برپایه این طرح قرار شد بر اساس مجموع دارایی‌های منقول و غیرمنقول خانوارها، میزان نیازمندی آنها محاسبه و در صورت احراز توسط نهادهای حمایتی تحت پوشش قرار گیرند.

پیش از این در اسفندماه گذشته، رئیس کمیته امداد ایران پیش‌بینی کرده بود که با در نظر گرفتن حداقل حقوق امسال معادل ۸۱۲ هزار تومان، «۱۱ میلیون تن از جمعیت ایران» زیر خط فقر هستند.

پرویز فتاح هفتم اسفند، در برنامه‌ای تلویزیونی تأکید کرد تشکل‌های کارگری حداقل دستمزد ماهانه کارگران را کافی نمی‌دانند و می‌گویند که این دستمزد، هزینه هشت روز خانواده‌های کارگری را تأمین می‌کند.

اعتراض تشکل‌های کارگری در حالی است که شماری از تشکل‌های کارفرمایی در سال‌های اخیر اشاره کرده‌اند که به دلیل مشکلات اقتصادی توان پرداخت دستمزدهای بالاتر را ندارند.

این استدلال همواره از سوی تشکل‌ها و فعالان کارگری رد شده است و آنان بر لزوم اجرای ماده ۴۱ قانون کار تأکید کرده‌اند.

بر اساس دو تبصره این ماده، تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس نرخ تورم و هزینه زندگی ماهانه یک خانوار تعیین شود.

این در حالی است که علی‌اکبر سیاری، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز ۲۹ مرداد در جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان گفته بود ۳۰ درصد از مردم ایران «گرسنه‌اند و نان برای خوردن ندارند».

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد ایران پیش از این با اشاره به هدف‌گذاری برنامه پنجم توسعه تأکید کرده بود که بر اساس آن قرار بود مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به ۵۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار افزایش یابد ولی بلافاصله اضافه کرد که این رقم بالا بوده و امکان اجرایی شدنش فراهم نشده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.