عدم حضور یک زندانی سیاسی در مراسم خاکسپاری فرزندش به دلیل کارشکنی مسئولین زندان

مسئولان زندان میاندوآب، از اعزام مصطفی طه‌زاده، زندانی سیاسی محبوس در این زندان به مرخصی، جهت شرکت در مراسم تدفین فرزند خردسالش، ممانعت به عمل آوردند و این زندانی پس از یک روز تاخیر با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی به مرخصی اعزام شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۸ خردادماه، فرزند خردسال مصطفی طه‌زاده بر اثر یک حادثه ناگوار فوت شده بود، و مسئولان زندان میاندوآب پس از یک روز تأخیر و پس از تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی، این زندانی سیاسی را به مرخصی ۱۵ روزه اعزام نمودند.

یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت:«خانواده این زندانی سیاسی در روستای “گامیش‌گلی” از توابع میاندوآب زندگی می‌کنند، روز یک شنبه ۲۸ خردادماه، فرزند چهار سالهٔ وی به نام “کانی” هنگام پخت غذا در دیگ‌های بزرگ افتاده و خانواده این زندانی زمانی متوجه این حادثه می‌شوند که این دختر خردسال فوت شدە بود.»
این منبع در ادامه افزود:«خانواده این زندانی سیاسی همان روز با مراجعه به دادستانی و زندان میاندوآب خواستار اعزام به مرخصی این زندانی سیاسی برای شرکت در مراسم خاک‌سپاری و ترحیم فرزند خردسالش شدند که نهایتاً بعد از یک روز تأخیر روز دوشنبه ۲۹ خردادماه دادستانی با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی این زندانی سیاسی به مرخصی ۱۵ روزە اعزام شد.»

مصطفی طه‌زاده در پاییز سال ۹۳ به همراه پنج شهروند دیگر اهل «روستای گامیش گلی» از توابع شهرستان میاندوآب به نام‌های «هلمت عبدالهی»،«سلیمان کری»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی» و «کمال احمدنژاد» به اتهام قتل یکی از اعضای بسیج به نام «هاشم زینالی» بازداشت و به مدت ۶ ماه در سلوهای انفرادی اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و شکنجه برای گرفتن اعترافات تلوزیونی قرار گرفتند. فیلم اعترافات اجباری این زندانیان در آبان‌ماه سال گذشته در شبکه پرس تی‌وی و شبکه ارومیه منتشر شد.

هر شش زندانی در سال ۹۴ در یک دادگاه دیگر به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردی به ۸ ماه حبس محکوم شدند و پنج تن از این زندانیان زمانی حکم به آنان ابلاغ شده بود که حق اعتراض از آنان سلب شدە بود نهایتا یکی از این زندانیان بعد از اعتراض به حکم واردە از سوی دادگاه تجدید نظر ،توانست از این اتهام تبرئه شود.

جلسه دادگاهی این زندانیان مردادماه سال گذشتە در شعبه یک کیفری شهرستان میاندوآب برگزار شده و علی‌رغم وجود شهود جهت اثبات” عدم حضور این زندانیان در محل قتل” دادگاه بدون احضار شهود و توجه به دفاعایت وکیل پرونده حکم خویش را صادر کرد. بر طبق حکم صادره کمال احمدنژاد به عنوان متهم درجه یک به قصاص محکوم شد و هر پنج زندانی دیگر به اتهام مشارکت در قتل به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. چهار تن از این زندانیان به نامهای «هلمت عبدالهی»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی» و «مصطفی ( کیوان ) طه‌زاده» کە توانستە بودند با تودیع وثیقه سیصد میلیونی به طور موقت از زندان آزاد شوند سرانجام در اواخر اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۵  ) بعد از قطعی شدن حکم در دیوان عالی کشور، مجددا بازداشت و به زندان میاندوآب منتقل شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.