افزایش بیش از ۲ برابری معتادین در ایران

صبح امروز، سوم تیر ماه، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: نسبت آمار اعلام شده قبلی به آمار فعلی، نشان میدهد که، تعداد معتادین در کشور بیش از ۲ برابر افزایش داشته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، پرویز افشار گفت:  پیش‌ازاین آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بود که در حال حاضر این آمار به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است.

وی در ادامه در خصوص مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با ۶۶.۸ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با ۱۱.۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰.۶ و شیشه ۸.۱ درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل‌توجه ای داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته است و عدد تقریبی سه میلیون نفر معتاد در آن تحقیق حاصل‌شده است گفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر محاسبه‌شده است.

افشار در ادامه به آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: ۳۱۹۰ نفر به دلیل سوءمصرف مواد طی سال ۹۵ دچار مرگ‌ومیر شده‌اند که با توجه به آمار سال ۹۴ با رشد ۶٫۲ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد طی سال ۹۵ مواجه هستیم.

افشار در ادامه در خصوص مرگ و میر ناشی از مصدومیت‌های حاد در اثر مصرف مواد مخدر نیز گفت: از ۳۱۹۰ نفری که در سال ۹۵ مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر داشته‌اند ۱۸۸۲ نفر به دلیل مسمومیت حاد با مواد فوت کردند که این مسئله نشان‌دهنده آن است که باید در خصوص سوءمصرف مواد مصرف‌کنندگان بیش‌ازپیش اطلاع‌رسانی کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مرگ‌ومیر ناشی از مصرف روان‌گردان‌ها نیز تصریح کرد: مرگ‌ومیر ناشی از مصرف روان‌گردان‌ها نیز با رشد ۸٫۶ درصدی روبرو بوده است که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوءمصرف روان‌گردان‌ها اطلاع‌رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.