دفاع دادستان کل کشور از اعدام‌های گروهی در دهه ۶۰

دادستان کل کشور در آخرین نشت خبری خود از اعدام‌های دسته‌جمعی در دهه ۶۰ حمایت کرده و گفته است که منتقدان قوه قضاییه همان اهدافی را دنبال می‌کنند که مخالفان دولت در دهه ۶۰ در سر داشتند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدجعفر منتظری درنشست خبری امروز خود خطاب به منتقدان قوه قضائیه، اعدام‌های گروهی دهه ۶۰ را «برخورد قاطعانه قوه‌ قضاییه» خواند و آن‌را بخش پاک نشدنی از صفحه زرین انقلاب نامید.

او همچنین به یکی از جمله‌های معروف حسن در زمان کارزارهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: «اگر گفته می‌شود شما در ۳۷سال جز کشتن چه کردید جواب می‌گوییم اولا وظیفه قوه‌قضاییه برخورد با جرم و مجرم است. ثانیا جنایات دهه ۶۰ دامنگیر مردم و مسئولان بود و این برخورد قوه قضاییه بود که ریشه نفاق را بر کند. اگر جانفشانی سربازان جان بر کف ضابطین قوه‌قضاییه نبود و اگر برخورد قاطعانه قوه قضاییه با جریان نفاق صورت گرفت نبود، امروز نه از تاک نشان بود نه از تاک نشان.»

پیشتر علی خامنه ای نیز دهه شصت را «دهه حیات با برکت امام بزرگوار» خواند و همچنین آنان یادآوری کرد که مسئولیت دهه شصت و اتفاقات آن نه با او که با آیت‌الله خمینی است.

در تابستان ۱۳۶۷ با فتوای روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، هزاران زندانی سیاسی در سراسر ایران به طور مخفیانه و گروهی اعدام شدند.

در برخی از شهرها از جمله اهواز، پیکرهای به جا مانده از اعدام‌ها را در گورهای جمعی دفن کرده‌اند. بیش‌تر این زندانیان در دادگاه‌های انقلاب به حبس محکوم شده بودند و در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند. بسیاری از این زندانیان از اعضای بازداشت شده مجاهدین خلق بودند که حبس آن‌ها پیش از تابستان ۶۷ به پایان رسیده‌بود. اما با شروع عملیات مرصاد، بسیاری از این زندانیان اعدام شدند.

موضوع اعدام چند هزار زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در شرایطی که در حال تحمل حکم محکومیت خود بودند، از سال گذشته به دنبال انتشار نوار صوتی جلسه آیت الله منتظری با چهار عضو هیئتی که به هیئت مرگ معروف شده و علی رغم عدم تمایل مسئولان فعلی و سابق در جمهوری اسلامی به یکی از مباحث مطرح در جامعه و سرانجام رقابت های سیاسی بدل گشته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.