بهزیستی؛ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلول در کشور وجود دارد

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ضمن ناراحتی از آمار غلط ۲ دستگاه دولتی، اظهار کرد: با استناد به شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل، تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلول در کشور وجود دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از همشهری، علی محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان، ضمن ابراز نگرانی در مورد آمار ضد و نقیض تعداد معلولان کشور گفت: «آنچه در بهزیستی ثبت شده یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر است.»

متأسفانه امسال در سرشماری جدیدی هم که انجام گرفت از مرکز آمار ایران گلایه‌مند هستیم چراکه آمار معلولان را دقیق اظهار نکرده است. اگر به‌درستی انجام‌شده بود نباید میان تعداد معلولانی که در سازمان بهزیستی ثبت است و آمار جدیدی که سازمان آمار اعلام کرده ۳۰۰ هزار نفر اختلاف آمار وجود داشته باشد؛ با اینکه این دو سازمان دولتی هستند اما متأسفانه نشان می‌دهد مسائل معلولان در برنامه‌ریزی‌های کلان دولت بی‌اهمیت است.»

به گفته محمودنژاد آمار سازمان بهزیستی هم فقط معلولانی را شامل می‌شود که تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند درحالی‌که حدود ۶۰ هزار معلول نیز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند که از خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی محروم مانده‌اند. او معتقد است همین مسئله باعث می‌شود مسئولان برای افرادی که معلولیت آنها ثبت شده تمرکز کرده و دیگر معلولان در محاسبات آماری به‌حساب نیایند.

محمودنژاد البته با استناد به شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل تعداد معلولان را از این هم بیشتر ارزیابی کرده و گفته است:«آماری از وجود معلولان طبق دیدگاه سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل وجود دارد که ۳ تا ۱۰ درصد جمعیت دنیا معلول به‌حساب می‌آیند. در این بررسی سالمندان وزنان باردار نیز معلول حساب می‌شوند اما اگر معلولیت حسی، حرکتی و رشد مغزی را در نظر بگیریم ۳ درصد جمعیت جهان را معلولان تشکیل می‌دهند. با این تعریف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور معلول وجود دارد.»

 

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.