قطعی مکرر و کُندی سرعت اینترنت دلیل بن بست شاهراه تجارت و اقتصاد ایران

شاهراه تجارت و اقتصاد ایران بخاطر مشکلات مخابراتی، به کوچه ای بن بست، تبدیل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، درشرایطی که هرمزگان به واسطه موقعیت ویژه، شاهراه و قطب تجارت ایران لقب گرفته و مسیر ارتباط ایران با اقتصاد جهانی است، ضعف زیرساخت های مجازی و مخابراتی آن موجب شده در بخش های یاد شده موقعیت آن به کوچه ای بن بست شبیه باشد.

افزون بر کارکردهای عمومی ارتباطات و اینترنت، بسیاری از فعالیت های دیگر مانند تجارت و حمل و نقل کالا در بخش داخلی و خارجی و فعالیت های بندری و گمرکی در هرمزگان به ارتباطات اینترنتی پیوند خورده اند.

وجود حدود ۷۷ هزار و ۵۵۶ دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ های هرمزگان و هزاران دانش آموخته دانشگاهی که استفاده کنندگان از ارتباطات اینترنتی محسوب می شوند و هزاران تاجر و بازگان و مدرس دانشگاه و معلم و مالیات پردازانی که از اینترنت برای انجام کارهای خود استفاده می کنند بر ضرورت پایداری ارتباطات در این استان در مقایسه با سایر استان ها افزوده است.

با وجود تمام حساسیت های یاد شده،شرکت مخابرات هرمزگان به عنوان یکی از مهم ترین سرویس دهندگان خدمات اینترنتی ،نتوانسته پا به پای ضرورت های گفته شده پیش برود و رضایت مشترکان خود را به دست آورد.

گاهی دلایل قطع مکرر اینترنت و سرعت اندک آن به قدری ساده و قابل پیشگیری است که بی توجهی به آنها هیچ توجیهی ندارد.
به عنوان مثال در یکی از موارد، اینترنت هزاران مشترک، تنها به دلیل خرابی یک قطعه سخت افزاری به نام ‘روتر’ ساعت ها دچار اختلال شد و این در حالیست که این مشکل به سادگی و با پیش بینی روتر یدک، قابل پیشگیری بود.
همچنین مدتی پیش به علت قطعی برق در یکی از پست های مخابرات ارتباط اینترانت بخشی از مشترکان دیتا از جمله چند دستگاه مهم دولتی قطع شد که این مشکل نیز با پیش بینی برق اضطراری قابل پیشگیری بود.

مشکلات مخابرات هرمزگان تنها در حوزه دیتا خلاصه نمی شود و گاهی در ارتباط های تلفنی هم نمود می یابد.
به عنوان نمونه، در اوایل سال جاری شبکه تلفن همراه در یکی از روستاهای استان (برنطین با حدود هفت هزار نفر جمعیت ) نزدیک به یک هفته قطع شد و این اختلال بارها در سه ماه گذشته تکرار شد.
تنوع مشکلات ناشی از عملکرد مخابرات هرمزگان در کنار نارضایتی های عمومی،در نهادهایی مانند شورای شهر بندرعباس نیز بازتاب داشته تا جایی که خرداد امسال یکی از اعضای شورای شهر،با قید دو فوریت، خواهان فراخواندن مدیران مخابرات هرمزگان به صحن علنی شورا شد.

جایگاه ممتاز شرکت مخابرات هرمزگان در کسب درآمد بین شرکت های مخابرات سراسر کشور و نادیده گرفتن خواسته های مردم برای بهبود کمی و کیفی ارتباطات ،تناقضی است که پاسخگویی شفاف مدیران این مجموعه را طلب می کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.