تعطیلی ۱۶۰ چایخانه در اصفهان به دلیل عرضه قلیان

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تعطیلی ۱۶۰ چایخانه به دلیل عرضه قلیان خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، غلامحسین صدری، مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در امور بهداشتی، روز یکشنبه ۱۱ تیر گفت: «بازرسان بهداشت محیط شهرستان اصفهان با همکاری نیروی اماکن از ۲۶۶ چایخانه ۱۶۰ مورد آن را تعطیل کردند و به بیش از ۲۰۰ چایخانه اخطاریه دادند».

وی این اقدام را نشانه «عزم ملی و همکاری سازمان‌های ذیربط برخورد فرهنگی با مراکز عرضه قلیان در سطح استان اصفهان»‌ توصیف کرد و افزود که این روند ادامه دارد.

بنا گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامحسین صدری اشاره کرد که بر اساس «نظرسنجی‌ها» مردم تمایل بسیاری برای برچیده شدن عرضه قلیان در چایخانه‌ها داشتند و گفت: «با وجود همه مشکلات و مخالفت‌هایی که دراین راه وجود داشت این اقدام با قدرت به پیش می‌رود».

طرح جمع‌آوری قلیان در چند سال گذشته در شهرهای ایران چند بار اجرا شده است.

در همین حال،‌ به نوشته خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، خسرو صادق نیت، رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز ۳۱ خرداد گفت: «در پی اجرای طرح جمع‌آوری قلیان از قهوه خانه‌ها و مراکز عمومی، با سرو کنندگان قلیان‌های میوه‌ای برخورد و از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود».

او با اشاره به طرح جمع‌آوری قلیان از قهوه خانه‌ها و مراکز عمومی افزود: «ارائه قلیان در قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها ممنوع است و در صورت سرویس‌دهی با متخلفان برخورد قانونی می‌شود».

آقای صادق نیت اضافه کرد: «نظارت بر روند اداره قهوه خانه‌ها و چایخانه‌های سطح کشور از یکسال گذشته با همکاری قوه قضائیه، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت آغاز شده است و تاکنون در شهرهایی نظیر اصفهان، اهواز و مشهد، چایخانه‌های و کافه‌ها به طور کامل از قلیان پاکسازی شده است».

در سال‌های اخیر بین مقام‌های بهداشتی ایران از یک سو و مسئولان اتحادیه‌های قهوه‌خانه‌داران کشور از سوی دیگر در مورد ممنوعیت یا قانونی بودن ارائه قلیان در مکا‌ن‌های عمومی بحث‌ها و مجادلات زیادی صورت گرفته است.

رستوران‌ها و مراکز تفریحی از سوی پلیس تحت نظارت و کنترل شدید قرار دارد و همه ساله گزارش‌های متعددی از پلمب این مراکز در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود.

۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۱ ماموران نیروی انتظامی حدود ۸۷ رستوران سنتی، چایخانه و قهوه خانه در منطقه فرحزاد تهران را به دلیل «بدحجابی و ارائه قلیان به خانم‌ها» پلمب کردند.

در ایران٬ اداره اماکن نیروی انتظامی مرجع نهایی صدور یا لغو مجوز کافی‌شاپ‌ها، قهوه‌خانه‌ها، آب میوه‌فروشی‌ها و بسیاری از اماکن ارائه دهنده خدمات عمومی است.

Post source : رادیو فردا

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.