صدور حکم اعدام برای پنج تبعه افغانستان در دادگاه انقلاب بیرجند

پنج زندانی تبعه افغانستان در زندان بیرجند، طی ماه‌های اخیر، از سوی دادگاه انقلاب بیرجند، با اتهامات امنیتی به اعدام محکوم شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پنج تبعه افغانستان که از پنج سال پیش در زندان بیرجند محبوس هستند، در دادگاه انقلاب بیرجند با اتهام درگیری مسلحانه و ارتکاب قتل یک مامور امنیتی، به اعدام محکوم گشته‌اند.

محمد میزان‌زهی، عیدمحمد میزان‌زهی، احمدشاه عیسی‌زهی، سراج گاوخور و شاه‌محمد میزان‌زهی پنج افغانستانی متاهل و دارای فرزند هستند که به هنگام ورود غیرقانونی به ایران توسط نیروهای هنگ مرزی ایران بازداشت شدند و هم‌اکنون در بند ۱۰۵ زندان بیرجند نگه‌داری می‌شوند.

این شهروندان افغانستان که جهت امرار معاش به ایران مهاجرت کرده بودند در روستای بندان از توابع نهبندان واقع در خراسان جنوبی، به صورت غیرقانونی بازداشت شدند.

چنندین روز پیش از ورود این اتباع افغانستانی به ایران، یک مامور امنیتی طی یک درگیری مسلحانه در مرز نهبندان‌ کشته شده بود چند روز پس از این درگیری، زمانی که این شهروندان از مرز مذکور وارد خاک ایران می‌شوند ماموران امنیتی آنان را به اتهام عاملان این درگیری بازداشت می‌کنند.

دستگاه قضایی ایران، با نسبت دادن مالکیت دو اسلحه کهنه به این افراد، آنان را متهم به درگیری مسلحانه و ارتکاب قتل مامور امنیتی مذکور نموده است، این در حالی است که این پنج شهروند تبعه افغانستان اتهامات وارده را رد کرده و مدعی هستند که در زمان بازجویی، جهت گرفتن اقرار، مورد آزار و شکنجه جسمی قرار گرفته‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.