قاضی صلواتی از پذیرش وکیل پیشنهادی کارن وفاداری و آفرین نیساری خودداری می‌کند

کارن وفاداری و آفرین نیساری که در تیرماه سال گذشته دستگیرشده‌اند، پس از یک سال بلاتکلیفی به دلیل مخالفت قاضی با وکیل پیشنهادی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فرزند کارن وفاداری، شهروند زرتشتی ایرانی–آمریکایی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته است که ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، «بدون توضیح» وکیل پیشنهادی پدرش و آفرین نیساری را نپذیرفته و خواسته تا وکیل دیگری انتخاب کنند.

کوروش وفاداری افزوده است: «قاضی توضیحی نداده که چرا باید آن‌ها وکیل خود را تغییر بدهند. آن‌ها برای اولین بار پنج ماه پس از بازداشت در ماه دسامبر وکیل خود را در دادگاه وقتی برای تفهیم اتهام‌شان رفته بودند ملاقات کردند اما در آنجا قاضی از آنها خواسته تا وکیل‌شان را تغییر دهند و وکیل جدیدی بگیرند. تاکنون خانواده با سه وکیل صحبت کرده اند اما هیچکدام وکالت پرونده را نپذیرفته‌اند و ما هنوز در حال پیدا کردن وکیل هستیم.»

کوروش وفاداری که در مریلند آمریکا زندگی می‌کند، درباره آخرین پرونده پدرش گفت: «یک روز قبل از نوروز، پدرم در تماس تلفنی به برادرش گفته که منتظر برگزاری زودتر دادگاه است و امیدوار است که از همه اتهاماتش که مدارکی برای اثبات آن وجود ندارد تبرئه شود.»

فرزند کارن وفاداری درباره درخواستش از مقامات قضایی کشور گفت: «درخواست من حذف اتهامات آن‌ها و آزادی سریع‌شان با قرار وثیقه است. درخواستم این است که اجازه بدهند وکیلی که می خواهند را انتخاب کنند تا بتواند از آن‌ها به خوبی در دادگاه دفاع کند و همین طور محاکمه ای عادلانه و شفاف داشته باشند. اگر این اتفاقات بیفتد مسلما پدرم و آفرین از اتهامات‌شان تبرئه و آزاد خواهند شد.»

کارن وفاداری، فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است و دوران دبیرستان نیز دانش آموز مدرسه البرز بوده است. او فرزند یکی از خانواده های متمول و بافرهنگ زرتشتی در ایران است. آفرین نیساری، همسر او نیز فارغ التحصیل رشته معماری از ایران است. کارن وفاداری سه فرزند  دارد که هر سه در آمریکا زندگی می‌کنند. این زوج هنگام بازداشت، در منطقه ده ونک تهران زندگی می‌کردند و مدیریت گالری هنری به نام «آن» را به عهده داشتند. این گالری و منزل‌شان پس از بازداشت آنها، توسط ماموران مهروموم شد. همچنین بر اساس نامه خواهر کارن وفاداری که چند ماه پس از بازداشت آنها خطاب به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نوشته بود، ماموران پس از مراجعه به گالری آن‌ها بسیاری از آثار هنری و عتیقه را تخریب کرده‌اند.

کوروش وفاداری با اظهار اینکه هیچ مستندی برای اتهامات پدرش و آفرین نیساری در پرونده موجود نیست، گفت: «هیچ مدرکی برای اثبات اتهامات آنها وجود ندارد. در بازجویی های اولیه اتهامات حذف شد و بازجو به آنها گفته بود که با قید وثیقه آزاد خواهند شد اما بعدتر قاضی صلواتی تصمیم گفت بدون علت مشخصی اتهام «تلاش برای سرنگونی رژیم» را به پرونده اضافه کند و جلوی آزادی آنها با قید وثیقه را بگیرد. بعدتر هم اتهامات دیگر اضافه شد.»

فرزند کارن وفاداری در ادامه گفت: «اتهام جدید آن‌ها «جذب و ثبت نام جاسوس از طریق ارتباط با سفارت خانه های خارجی است در حالی‌ که هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. کارن و افرین کارشان فروش و به نمایش‌ گذاشتن آثار هنری به خارج بوده است. گالری «آن» را با مجوز رسمی وزارت ارشاد از سال ۲۰۰۸ میلادی دایر کردند و تمام فعالیت‌هایشان با مجوز رسمی از سوی وزارت ارشاد بوده که مدارکش موجود است. آن‌ها در واقع همان کاری را انجام می‌دادند که با اهداف حسن روحانی درباره گسترش هنر ایرانی به جهان همگام بود. آثار هنری را به خارج از کشور می‌فروختند یا به نمایش می‌گذاشتند.»

کوروش وفاداری در ادامه گفت: «می‌دانم که آنها متهم هستند به فروش آثار هنری برهنه و غیر اسلامی اما در واقع آن‌ها فقط آثار تایید شده را می فروختند. کارن خودش چند اثر برهنه در خانه اش دارد که در مذهب زرتشتی گناه حساب نمی‌شود.»

کوروش وفاداری با تکذیب ادعای نگه داری۴ هزار لیتر الکل در منزل گفت: «داشتن ۴ هزار لیتر الکل دروغ است. پدرم اقلیت زرتشتی است و زرتشتیان در ایران اجازه دارند که در خانه اشان برای مصرف شخصی الکل داشته باشند و استفاده کنند. او هم در حد مصرف شخصی در خانه الکل داشته است. چیزی که برای او به عنوان یک زرتشتی قانونی است. پدرم کارش فروختن الکل نبوده که این حجم الکل در منزل داشته باشد. اگر دادگاه منصفانه برای پدرم تشکیل شده بود می‌توانست به راحتی از خودش درباره این اتهام دفاع کند.»

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز ۱۲ مرداد ماه بدون ذکر نام این زوج با اشاره «به کشف محل برگزاری مجالس مختلط از سوی دو ایرانی با تابعیت مضاعف» گفته بود، خانه‌ای کشف شده که برای برگزاری مجلس مختلط و برای فساد برای برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مرتبط مهیا شده بوده است. دادستان تهران حتی گفته بود که در این منزل چهار هزار لیتر مشروب الکلی کشف شده است. جعفری دولت آبادی پس از اشاره به کشف چهار هزار لیتر مشروب گفته بود: «امروز دشمنان انقلاب در مور فساد و فحشا سازمان یافته عمل می‌کنند و این اقدام ضابطان، از ان جهت که پیشگیرانه بوده و نشان از اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی و ضابطان بر امور شهر دارد، قابل تقدیر است.»

فرزند کارن وفاداری در پاسخ به این سوال که آیا از خانواده آنها اخاذی مالی برای آزادی کارن و آفرین صورت گرفته، گفت:«در گذشته برخی از مقامات دولتی ایران سعی های ناموفقی برای اخاذی از فامیل ما داشته اند. پس از بازداشت پدرم و آفرین نیزخانه و گالری‌شان مهر و موم شده و اتومبیل های‌شان هم توقیف شده است.» خانواده کارن وفاداری از خانواده های متمول زرتشتی در تهران هستند و صاحب ساختمان‌ها و زمین‌های زیادی در تهران و کرمان هستند.

کاته وفاداری، خواهر کارن وفاداری پیش از این در نامه‌ای خطاب به آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران با اشاره به سعی برخی از مسوولان برای اخاذی مالی نوشته بود: «در فاصله زمانی که از این بازداشت‌ها می‌گذرد تهدید تلفنی و یا حضوری افراد ناشناس برای اخاذی مالی و تهدیدات امنیتی علیه وابستگان خانوادگی زندانیان صورت می‌گیرد که با اظهاراتِ نماینده محترم شاهین شهر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در حقیقت، اتهامات علنی شده از سوی نماینده محترم شاهین‌شهر در مجلس جوهر این بازداشت را روشن کرده‌ است. پاپوش‌دوزی برای اخاذی مالی، تصرف اموال، و تهدیدات امنیتی. می‌بینیم که این برای کارن و آفرین بسیار بد است که باید چنین رنجی را تحمل کنند.  لیکن برای دستگاه امنیتی-قضائی نیز بسیار زشت است.  این بازداشت‌ها، پاپوش دوزی و تهمت زدن به منفعت هیچ کس نیست و به تندرستی جامعه لطمه می‌زند.»

کوورش وفاداری با ظهار اینکه پدرش و آفرین نیساری توانسته‌اند از زمان بازداشت تاکنون دو مرتبه «یکبار در ماه بهمن و یکبار در ماه اسفند» یکدیگر را به صورت «کابینی ملاقات کنند» درباره وضعیت جسمی و روحی آنها گفت:«آفرین فقط اجازه ملاقات با مادرش را دارد و کارن با دو برادرش که به ایران سفر کرده بودند توانسته ملاقات کند. به گفته آنها کارن به شدت لاغر شده است. مسلما در زندان وضعیتش مناسب نیست. اما شنیدیم که آفرین در بازجویی ها تحت فشار بیشتری بوده و به او بیشتر سخت گرفته‌اند. از او خواسته بودند که جاسوسی همکارانش، دوستانش و حتی کارن را بکند که وقتی او مخالفت کرده با او بیشتر برخورد کرده اند. اما از جزییات دقیق‌تر اطلاعی ندارم.»

فرزند کارن وفاداری با اظهار اینکه خانواده‌اش تحت فشار برای سکوت بوده اند گفت: «از خانواده ما خواسته شد که با رسانه های ایران یا گروه های حقوق بشری خارجی مصاحبه نکنند. ما نیز ماه‌ها صبورانه و در سکوت مننتظر ماندیم همان طور که مسوولان خواسته بودند. اما نه تنها پدرم و آفرین با قرار وثیقه آزاد نشدند بلکه حتی مدرک و مستندات اتهاماتی که به آنها وارد شده هم مشخص نیست. ما از جایی فکر کردیم سکوت ما کمک بیشتری برای تحت فشار قرار دادن آنها می‌کند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.