هشدار در خصوص اعدام قریب‌الوقوع دست‌کم ۱۲۰ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج

دست‌کم ۱۲۰ زندانی محکوم به اعدام که بیش از ده سال از حبس‌شان می‌گذرد، هم‌اکنون در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر دست‌کم ۱۲۰ زندانی محکوم به اعدام از سوی مسئولین این زندان اخطار دریافت نموده‌اند که اگر تا پایان این ماه رضایت شاکیان پرونده را جلب نمایید، حکم شان اجرا خواهد شد.

این زندانیان بیش از ده در حبس به سر برده‌اند و برای جلب رضایت شاکیان خود موظف پرداخت دیه هستند؛ مقدار این دیه از سوی شاکیان تعیین می‌شود و می‌تواند ارقام میلیاردی نیز به خود اختصاص دهد.

گفتنی است، طی روزهای گذشته موجی از اجرای حکم اعدام در زندان‌های ایران آغاز شده است.

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های نقض حقوق بشر در ایران اعدام‌های گسترده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های قضایی ایران به صدور احکام اعدام بر پایه اعترافات زیر شکنجه متهم می‌شوند. مقام‌های ایرانی بارها «وقوع شکنجه» را رد کرده و در مواردی نیز این اتهام را در راستای «تخریب چهره نظام» توصیف کرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.