تیراندازی یک سرباز وظیفه در پادگان آبیک قزوین سه کشته و هشت مصدوم برجای گذاشت

صبح روز جاری، یک سرباز وظیفه پس از ورود به آسایشگاه پادگان آبیک قزوین، هم خدمتی‌هایش را به رگبار بست،که بر اثر آن سه سرباز کشته و هشت تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در پی این تیراندازی که امروز دوشنبه ۲۶ تیرماه، حدود ساعت ۱۶ رخ داد، روابط عمومی ارتش با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این تیراندازی بر اثر سهل انگاری یک سرباز وظیفه در منطقه نظامی آبیک و به طور ناگهانی رخ داده است.»

ایسنا به نقل از مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی نوشت: «۳ نفر از مجروحان حادثه‌دیده در پادگان آبیک وضعیت مناسبی ندارند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.»

محمدحسن ارداقیان گفت: «شش نفر از مجروحان حادثه پادگان آبیک در بیمارستان شهید رجایی بستری شدند که از این تعداد سه نفر وضعیت مناسبی ندارند و در آی‌سی‌یو بستری هستند.»

وی ادامه داد: «سه مجروح دیگر در بخش‌های مختلف بیمارستان بستری هستند، اسامی این افراد به دلایل امنیتی از سوی ارتش اعلام‌نشده است.»

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: «ضارب این حادثه نیز در آی‌سی‌یو بستری است و این خبر که وی فوت کرده است شایعه است.»

خبرگزاری مهر و خبرگزاری صدا و سیما اما درباره این حادثه نوشته اند سرباز ضارب به دلیل «نارضایتی» به آسایشگاه خود برگشته و پس از برداشتن اسلحه‌اش، هم خدمتی‌ های خود را به رگبار بسته است.

گزارش شده است این حادثه پس از آن اتفاق افتاده که افسران مافوق با درخواست این سرباز برای انتقالش به زادگاه خود مخالفت کرده اند.

دادستان آبیک اما از پیگیری پرونده این حادثه در دادسرای نظامی قزوین خبر داده و گفته است تحقیقات بازپرس ادامه دارد.

سعید احمدزاده به خبرگزاری فارس گفته است که به دلیل وقوع حادثه تیراندازی از سوی سرباز وظیفه به هشت نفر از سربازان در پادگان، موضوع از سوی بازپرس دادسرای نظامی در حال پیگیری است.

به گفته احمدزاده انگیزه‌های اولیه سرباز ضارب شخصی بوده که موجب شده هشت نفر قربانی شوند. سه نفر فوت کرده و پنج نفر هم زخمی شده اند. سرباز ضارب پس از تیراندازی به سوی سربازان، خودش را از ناحیه کتف و سینه مورد اصابت گلوله قرار می‌دهد.

خدمت سربازی در ایران برای مردان اجباری‌ است و مدت آن تا ۲۱ ماه است.

رادیو زمانه در این خصوص نوشته است؛ سربازان در طول دوران خدمت با سختی‌ها و مشکلات زیادی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. از جمله این دشواری ها می توان به امکانات محدود و برخوردهای نامناسب و در برخی موارد غیر‌انسانی بعضی پرسنل کادری ارتش و سپاه با سربازها به‌ خصوص در مناطق دور از مرکز و مخصوصا با سربازانی اشاره کرد که سطح تحصیلات پایینی دارند و با عنوان «سرباز صفر» شناخته می‌شوند.

در دوران سربازی معمولا از سربازها در اموری غیر‌مرتبط با توانایی‌ها و تخصص‌های‌ شان استفاده می‌شود. حوادث و سوانحی هم که در این دوره برای سربازها رخ می‌دهد اغلب قابل پیگیری نیستند و ساختار نیروهای مسلح در ایران هم معمولا اجازه پیگیری‌ احتمالی را نمی‌دهد.

همچنین در طول دوره خدمت حقوقی بسیار ناچیز به حساب سربازها واریز می‌شود.

استفاده از سلاح علیه خود یا دیگر سربازها از جمله مواردی است که در ارتباط با دوره سربازی معمولا خبرساز می شود.

شهریور ماه سال ۹۵، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش کرد یک سرباز وظیفه «کانون اصلاح و تربیت» در مادوان یاسوج (استان کهکیلویه و بویر احمد)، سه سرباز دیگر این کانون را به رگبار بسته و خود را نیز با شلیک گلوله کشته است.

در موردی دیگر، مهر ماه سال ۹۴ گزارش شد که یک سرباز در زندان آباده (استان فارس) به دلیل مشکلات روحی و اختلاف سلیقه با برخی سربازان مستقر در این زندان، به سوی آنها آتش گشوده که به دنبال این حادثه پنج سرباز کشته و یک نفر زخمی شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.