دستگیری ۷۰۰ نفر در چارچوب طرح امنیت «محله‌محور»

رئیس پلیس تهران بزرگ می‌گوید طی دو مرحله و ظرف ۲۴ ساعت، ۷۰۰ خرده‌فروش مواد مخدر و «مزاحمان نوامیس» در ۱۴۰ نقطه پایتخت بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ، روز دوشنبه دوم مرداد در گفت و گو با رسانه های داخلی از دستگیری و شناسایی صدها تن در پایتخت خبر داد.

این فرمانده انتظامی اشاره کرده که در مرحله اول ۸۶ نفر از اراذل و اوباش تحت عنوان برخورد با مزاحمان نوامیس شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزوده که محور مرحله دوم این طرح، برخورد با فروشندگان مواد مخدر بوده است: «با شناسایی ۱۴۰ نقطه آلوده در سطح شهر تهران، ۶۱۲ نفر از توزیع‌کنندگان مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند

طرح «محله‌محور» نخستین مرتبه در آبان سال ۸۹ در بیش از دو هزار نقطه تهران کلید خورد. هجوم شبانه به منازل مظنونان، ضرب و شتم آنان جلوی چشم خانواده و بستگان و گرداندن‌شان در حالاتی تحقیرآمیز اغلب بدون لباس و در حال کتک خوردن در مناطق و محلات، گوشه‌هایی از عملیاتی شدن این طرح بود.

ساجدی‌نیا آن زمان گفته بود که هماهنگی‌های لازم با مجموعه قضایی صورت گرفته تا برخی از دستگیرشدگان به عنوان «محارب» شناخته شوند.

پیشینه شبیخون پلیس به خانه‌ها و بازداشت و گرداندن افراد مظنون در خیابان‌ها به سال ۱۳۸۶ و طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» باز می‌گردد که در چند مرحله عملیاتی شد. فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از جمله گفته بود که هدف این طرح شکستن هیمنه «اراذل و اوباش» است؛ اما بسیاری از فعالان اجتماعی و کنشگران حقوق بشر همان موقع هشدار می‌دادند که این گونه طرح‌ها، زمینه‌سازی و مقدمه ‌دستگیری و سرکوب فعالان سیاسی و مدنی است.

Post source : دویچه وله

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.