۱۱ درصد از جمعیت ایران «بی‌سواد مطلق» هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران اعلام کرده که نزدیک به ۹ میلیون نفر از جمعیت ایران «بی‌سواد مطلق» هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فارس٬ علی باقرزاده افزوده رقم هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بر اساس سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران و به دنبال معرفی خود این افراد به عنوان بی‌سواد مطلق به دست آمده است.

او در عین حال گفته است که نسبت به سرشماری سال گذشته٬ «یک و نیم میلیون نفر از شمار بی‌سوادان کشور کم شده است».

آقای باقرزاده درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را ۹۴.۷ درصد اعلام کرده و افزوده است که در این گروه سنی یک میلیون و ۱۱۳ هزار نفر باسواد شده‌اند که به معنی رشد ۲.۳ درصدی باسوادی است.

با این حال به گفته وی در این گروه سنی هنوز دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی٬ این رقم را هم در مقایسه با میانگین جهانی و هم در مقایسه با مدت مشابه در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۰ به ترتیب «بسیار خوب و بسیار عالی» توصیف کرده است.

آقای باقرزاده درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال را نیز «بالای ۹۸ درصد» و گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال را ۹۷.۳ درصد اعلام کرد که به گفته او «نسبت به پنج سال گذشته٬ ۱.۱ درصد رشد داشته است».

آن‌طور که رئیس نهضت سوادآموزی ایران می‌گوید در حال حاضر در «تمام استان‌ها حداقل ۱.۵ درصد از میزان بی‌سوادی کم شده»٬ این در حالی است که سرشماری‌های سال‌های ۷۵، ۸۵ و ۹۰ نشان می‌دهد «تقریباً تعداد بی‌سوادان ثابت بوده است».

رادیو فردا در این خصوص نوشته است؛ سازمان نهضت سوادآموزی یک سازمان دولتی است که در سال ۱۳۵۸ به دستور روح‌الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی برای آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند٬ تشکیل شد.

آقای باقرزاده در مهرماه سال ۹۳ گفته بود که ۳۰ میلیون تن از جمعیت ایران بی‌سواد و کم‌سوادند.

او در آن زمان یادآور شده بود که بر اساس آخرین سرشماری تا سال ۹۳، ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق در جامعه داریم، ۱۰ میلیون تن تحصیلات ابتدایی دارند و ۱۰ میلیون نفر نیز تا سطح سیکل تحصیل کرده‌اند.

رئیس نهضت سوادآموزی در سال ۹۴ نیز اعلام کرده بود که سطح سواد سه و نیم میلیون ایرانی نامشخص است و امکان ثبت‌نام این افراد برای سوادآموزی وجود ندارند.

اما در حالی که رئیس نهضت سوادآموزی ایران، معیار حداقل مهارت سواد در ایران را «خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن تا سوم ابتدایی» عنوان کرده٬ سعید پیوندی جامعه‌شناس ایرانی مقیم پاریس در گفتگو با رادیو فردا تصریح کرده بود که در عصر فعلی٬ خواندن و نوشتن برای باسواد نامیدن افراد دیگر کافی نیست.

به گفته آقای پیوندی، برای گام برداشتن کشورها در راه توسعه پایدار٬ باید «سطح سواد افراد طوری باشد که هدف‌های توسعه پایدار، ایده‌های توسعه پایدار، نوع رابطه با فرهنگ و جامعه در توسعه پایدار، همه اینها را فرد بتواند درک کند و به یک بازیگر اجتماعی واقعی تبدیل شود».

این جامعه‌شناس متخصص در حوزه آموزش ابراز عقیده کرده که‌ «برای همین هم خواندن و نوشتن دیگر کافی نیست و … فرد باید بتواند با تکنولوژی جدید سروکار داشته باشد. باید بتواند مسایل زیست‌محیطی را درک کند. باید بتواند سر از اقتصاد، سر از اشکالی از تولید که به توسعه پایدار کمک می‌کنند در بیاورد».

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.