صدور حکم ۱۲۵ سال حبس تعزیری برای دوازده تن از مسیحیان طی ماه گذشته

طی تیرماه سال جاری دستگاه قضایی برای ۱۲ تن از مسیحیان جمعاً ۱۲۵ سال حبس به همراه احکام ممنوع‌الخروجی و تبعید صادر کرده است.

طبق آمار جمع‌آوری‌شده از سوی کمیسیون حقوق بشر شورای ملی ایران؛ در تیرماه سال ۱۳۹۶، تعدادی از مسیحیان به نام‌های امین افشار نادری، هادی عسگری، یوسف ندرخانی، محمدرضا امیدی، محمدعلی مسیب زاده، زمان فدائی، ویکتور بت تمرز، ناصر نوردگل‌تپه، بهرام نسیبوف الخان‌اوغلو، یوسف فرهادوف تالت اوغلو، الدار قربانوف و کاویان فلاح محمدی جمعاً به ۱۲۵ سال حبس محکوم گشته‌اند.

همچنین برای ویکتور بت تمرز، امین افشار نادری، هادی عسگری و کاویان فلاح محمدی حکم دو سال ممنوع‌الخروجی و برای یوسف ندرخانی حکم تبعید صادر شده است.

اتهام مشترک این مسیحیان در پرونده‌هایشان «اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی و شرکت در کلیساهای خانگی» عنوان شده است.

شایان ذکر است؛ امین افشار نادری، نوکیش مسیحی که از سوی شعبه ۲۶ به ۱۵ سال حبس محکوم شده است، در اعتراض به حکم ناعادلانه‌اش و نقض مکرر قانون از سوی مسئولان زندان اوین از ۱۴ تیرماه در زندان اعلام اعتصاب غذا کرد و برای مدت ۲۰ روز در اعتصاب غذا به سر برد.

برخورد با اقلیت‌های مذهبی و به‌ویژه نوکیشان مسیحی که در این گزارش نیز به آنها اشاره شده در ایران سابقه‌ای چندین ساله دارد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی مذاهب بارها دراین‌باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس قانون اساسی، شهروندان مسیحی در ایران مانند سایر هم‌وطنانشان از حقوق اجتماعی برخوردارند و شهروند درجه یک شناخته می‌شوند، ولی خروج بی‌شمار مسیحیان از کشور که از همان سال‌های ابتدایی تشکیل نظام اسلامی در ایران آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است بر واقعیت دیگری گواهی می‌دهد: ممانعت از پیشرفت و ارتقا به مناصب مهم، بسته و متروک شدن بسیاری از کلیساهای ایران، جلوگیری از پخش و انتشار کتاب انجیل به زبان فارسی، جلوگیری از تبلیغ آیین مسیحیت، بازداشت تعدادی از کشیشان و پیروان جدید دیانت مسیحی مواردی بوده‌اند که موجب عدم امنیت و آسایش شهروندان آئین مسیحیت در ایران شده و آنها را مجبور به مهاجرت اجباری از کشور کرده است.

گفتنی است، از انقلاب سال ۵۷ تاکنون چند رهبر کلیسا در ایران کشته‌شده‌اند و صدها مسیحی نیز تحت بازجویی بوده و زندانی‌شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در ۲۷ مهرماه ۱۳۸۹ خورشیدی در اجتماع مردم شهر قم، تأکید کرد که دشمنان اسلام قصد دارند دین را در جامعه ایران تضعیف کنند و برای حصول نتیجه به اشاعه بی‌بندوباری و اباحه‌گری، ترویج عرفان‌های کاذب، ترویج بهائیت و گسترش کلیسای خانگی پرداخته‌اند.

بعد از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، نقض حقوق شهروندان مسیحی ابعاد گسترده‌تری یافت و به نهادهای امنیتی و قضائی کشور اجازه داد تا تحت پوشش قانون و شرع، فشار بر جامعه مسیحیان را افزایش دهند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.