ادامه اعتراض کارگران شرکت کیسون/ اقدام به خودکشی یکی از کارگران

جمعی از کارگران شرکت کیسون پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز صبح دیروز ۱۱ مردادماه، در ادامه اعتصاب حدود ۹ روزه خود، با تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان، خواستار رسیدگی به مطالبات و پرداخت ۱۲ ماه حقوق معوقه خود شدند.

به گزارش تارنگارحقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، کارگران شرکت کیسون که در پروژه قطار شهری اهواز کار میکنند، امروز، ۱۱ مردادماه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق یکساله خویش، مقابل درب استانداری خوزستان، دست به اعتراض زدند.

این کارگران میگویند: انگار کسی نیست که صدای کارگران را بشنود؛ در حدود یک هفته است که منتظر آمدن استاندار هستیم می‌خواستیم پلاکاردی بنویسیم که راحت‌تر صدایمان را به گوشش برسانیم ولی حتی پول برای نوشتن پلاکارد هم نداشتیم.

پروژه قطار شهری اهواز که از سال ۸۵ آغاز به‌کار کرده و ۲ خط نیز برای این پروژه تعریف‌شده پس از ۱۱ سال نه تنها به بهره‌برداری نرسیده بلکه به‌نوعی، شروعی دوباره را کلید زده است.

یکی از کارگران شرکت کیسون نیز به نمایندگی از دیگر نمایندگان معترض در تجمع امروز گفت: از روز سه‌شنبه هفته گذشته تقریباً هرروز جلوی درب استانداری خوزستان تجمع می‌کنیم. حدود ۱۲ ماه است که حقوق حدود ۳۴۰ کارگر این شرکت به تعویق افتاده و هیچ‌کس در این زمینه پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: واقعاً وضع معیشتی کارگران کیسون آن‌قدر در تزلزل است که زندگی خانوادگی بسیاری از ما ازهم‌پاشیده است. از سه ماه پیش که از مدیر پروژه کیسون در اهواز به‌صورت مسالمت‌آمیز خواستار پرداخت مطالباتمان شدیم، دائما با وعده و وعیدهای واهی ما را فریب دادند.

این کارگر معترض همچنین عنوان کرد: واقعاً کارد به استخوانمان رسیده است. در تجمع امروز یکی از کارگران قصد خودکشی داشت، حتی روی بدن خود بنزین ریخت که بقیه کارگران جلوی او را گرفتند. تا کی قرار است این وضعیت ادامه داشته باشد؟ شرکت کیسیون در این حدود ۱۰ روز تجمع دائما کارگران معترض را به اخراج تهدید کرده است.

وی ادامه داد: کیسون به ما گفته است که هر کس از این وضعیت شاکی است، می‌تواند تصفیه‌حساب کند و برود و شرایط تصفیه‌حساب را این‌طور تعیین کرده که ابتدا ۲۰ درصد کل مطالبات را پرداخت می‌کند و مابقی را هر چهار ماه یک بار به‌صورت قسط‌بندی پرداخت خواهد کرد. یعنی روشی کاملاً ظالمانه را پیش روی ما گذاشته است.

این کارگر معترض همچنین گفت: واقعاً نمی‌دانیم برای شکایت نزد کدام ارگان یا نهاد برویم. وضعیت معیشتی کارگران کیسون بحرانی است و روال رسیدگی به شکایات ما در اداره کار حدود سه ماه زمان می‌برد و دوندگی نیاز دارد. درحالی‌که در این وضعیت یک روز هم برای ما یک روز است. در این حدود ۱۰ روز اعتصاب ما حتی یک بار هم استاندار یا مسئولان استانداری به میان ما نیامدند تا بگویند صدای ما را می‌شنوند.

وی ادامه داد: می‌دانیم که مشکلات ما زیاد است و استاندار واقعاً مشغله‌های زیادی دارد ولی ما هم گوشه‌ای از مشکلات استان هستیم. اما کسی صدای ما را نمی‌شنود و در بگوومگوها و اختلافات میان شهرداری و سازمان قطار شهری و شرکت کیسون، تنها ما کارگران هستیم که در حال خُرد شدن هستیم و تاوان این اختلافات را ما می‌دهیم.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.