مازندران؛ تداوم پلمب دستکم ۹۰ واحد صنفی متعلق به بهاییان و بلاتکلیفی این شهروندان پس از گذشت ده ماه 

محل کسب دستکم ۹۰ شهروند بهایی در مازندران بیش از ده ماه است که پلمب گشته و مسئولین از پاسخگویی به این شهروندان و فک پلمب اصناف آنها خودداری می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در آبان ماه سال گذشته بیش از ۹۰ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در استان مازندران از سوی اداره اماکن و به دستور دادستان کل مازندران پلمب شده و این پلمب پس از گذشت ده ماه همچنان پابرجاست.

دیوان عدالت اداری در ماه گذشته پلمب مغازه‌های بهائیان استان مازندران را طبق «بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی» غیرقانونی اعلام کرده ولی تاکنون اقدامی از سوی اداراه اماکن جهت فک پلمب این واحدهای صنفی صورت نگرفته است.

ارسطو اسدی در حال کار مقابل واحد صنفی‌اش
ارسطو اسدی در حال کار مقابل واحد صنفی‌اش

این بلاتکلیفی، شرایط معیشتی شهروندان بهایی را سخت کرده است؛ به‌طور مثال، ارسطو اسدی از شهروندان بهایی در شهرستان نوشهر، به خاطر گذراندن معیشت خانواده‌اش مجبور شده است در شرایط سخت و بسیار محدود جلوی درب مغازه پلمب شده‌اش کار کند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از پلمپ مغازه‌ها و محل‌های کسب‌وکار شهروندان بهایی در ایران منتشر شده است. نهادهای بین‌المللی، ازجمله سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، بارها در مورد وضعیت بهاییان در ایران، سرکوب و بازداشت آن‌ها، جلوگیری از آموزش و کسب و کارشان، گزارش‌ها و انتقادهایی منتشر کرده‌اند.

جمهوری اسلامی، آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد حکومت بارها علیه آن سخنانی گفته‌اند. در این ارتباط، به گزارش جامعه جهانی بهایی، از زمان دولت محمود احمدی‌ نژاد به این سو، طی نزدیک به ۱۱ سال، بیش از ۸۶۰ باورمند بهایی بازداشت و ۲۷۵ تن از آن‌ها در نهایت محکوم و روانه زندان شدند.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید ایران، خانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از باورمندان آن است و بارها از جامعه بین‌المللی خواسته است تا بر تلاش‌های خود برای جلوگیری از سرکوب بهاییان در ایران بیفزاید.

تصاویری دستور دادستانی مازندران برای پلمب واحدهای صنفی بهاییان در این استان در پی می‌آید:

  • bahaei-asnaf2
  • bahaei-asnaf

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.