۸٫۵ درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به «کودک‌آزاری» است

معاون سازمان بهزیستی ایران می‌گوید: «سال گذشته از حدود ۷۰۰هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی حدود ۱۶۰هزار تماس (۸٫۵ درصد) در رابطه با کودک‌آزاری بوده است.» او همچنین گفته است که مطالعه ملی در رابطه با «کودک‌آزاری» وجود ندارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، حبیب‌الله مسعودی‌فرید با اعلام این خبر گفته است که احساس می‌شود میزان شناسایی، افزایش یافته است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین گفته است: امروز ۱۰ هزار کودک در ۵۹۰ مرکز کودکان بی سرپرست و بد سرپرست توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند که بالغ بر ۸۵ درصد از آن‌ها حداقل یک والد شناخته شده دارند و تشخیص داده شده برای جلوگیری از کودک‌آزاری و آسیب‌های دیگر باید در مراکز بهزیستی نگهداری شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین گفته است: در بحث قانون، مصوبات سال ۱۳۸۱ مجلس شورای اسلامی وجود دارد. در این قانون عنوان شده است که کودک آزاری یک جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و حتی اگر کسی از کودک آزاری اطلاع داشته باشد و به مراکز مربوطه اطلاع ندهد مجرم محسوب می‌شود. این موضوعات باید به مردم اطلاع رسانی شود، چرا که برخی فکر می‌کنند اگر کودک آزاری همسایه را اطلاع دهند مراجع خواهند گفت به شما و ما ارتباطی ندارد.

علی‌رغم اعلام معاون سازمان بهزیستی، قوانین مربوطه در جمهوری اسلامی همچنان با خلاهای بسیاری روبرو است و بسیاری از نهادها و افراد نمی‌توانند اقدامی در برابر کودک‌آزاری والدین انجام دهند.

حمایت از کودکان و نوجوانان برای جلوگیری از کودک‌آزاری

مسعودی‌فرید ادامه داد: آخرین راهبرد توجه بیشتر و ویژه به اختلالات روانشناختی است. بسیاری از افرادی که مرتکب کودک آزاری می‌شوند واقعا هیچ اختلال روانی شناخته‌ای ندارند. اما ممکن است برخی از افرادی که کودک آزاری انجام می‌دهند درگیر اختلالات روانشناختی و سایکوتیک باشند. پرداختن به این موضوع و مسایل روانشناختی باید مدنظر قرار گیرد و به اعتقاد من باید در طرح تحول نظام سلامت جایی برای این موضوع مد نظر قرار بگیرد که بتوانیم اختلالات روانشناختی که می‌تواند منجر به آسیب به خود یا دیگران شود را غربالگری کنیم و مداخله‌ای برای درمان آن‌ها انجام دهیم.

وی ادامه داد: اتفاقات رسانه‌ای که در چند هفته گذشته اتفاق افتاده است اگرچه بسیار تلخ اما یک بعد مثبت دارد و آن نگاه ویژه مردم و دلسوزی مردم است، البته باید توجه داشت کودک آزاری شیوع بیشتری پیدا نکرده است و فقط با توجه به ورود این مسایل به فضای مجازی قدری بیشتر دیده و سریع‌تر نشر داده می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.