مصدومیت یک کولبر در پی شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی

طی روزهای اخیر، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی، در بخش مرکزی شهرستان ماکو، یک کولبر مصدوم شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز ۱۳ مردادماه نیروهای هنگ مرزی در بخش مرکزی شهرستان ماکو، به روی کولبران آتش گشودند که بر اثر آن، یک کولبر با هویت «وحید بروکانلو» مجروح گردید.

ماف نیوز در این خصوص گزارش کرد؛ این کولبر که از ناحیه پشت دچار جراحت گردید، هم اکنون در بیمارستانی در ارومیه بستری گردیده و شلیک به او بدون هشدار قبلی صورت گرفته است.

کولبری، شغل کاذبی است که در نتیجه‌ی فقدان فرصت‌های شغلی، مردم مناطق مرزی به آن روی آورده‌اند و سالانه شمار زیادی از کولبران در اثر سقوط از کوه، مخاطرات طبیعی و همچنین گشودن آتش از سوی نیروهای هنگ مرزی، جان خود را از دست می‌دهند.

در تعریف عرفی، کولبران یا حمل‌کنندگان، افرادی هستند که اجناس و کالاها را روی پشت و یا کول خود حمل می‌کنند. همچنین در مناطق کردنشین ایران کولبر کسی است که جهت امرارمعاش و رهایی از بیکاری در نقطه صفر مرزی با بستن بار بر پشت خود اقدام به انتقال کالا و عبور دادن آن از پاسگاه‌های مرزی می‌کند. آن‌ها در قبال این کار دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند. این کولبران تنها وسیله‌ای برای انتقال کالا هستند و برای این کار از نیروی جسمی خود مایه می‌گذارند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشغول به کولبری هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.