بیش از نه هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان زنجان

۹ هزار و ۶۲۶ دانش آموز در مقاطع تحصیلی مقدماتی استان زنجان از تحصیل باقی مانده یا از ادامه آن انصراف داده اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، ۱۹۳ دانش آموز در مقاطع ابتدایی، یک هزار و ۸۹۷ دانش آموز در مقطع اول متوسطه و هفت هزار و ۵۳۶ دانش آموز در مقطع دوم متوسطه در سطح استان زنجان از تحصیل بازمانده اند یا از ادامه آن انصراف داده اند و ۱۶۳ هزار و ۱۴۲ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

این آمار در حالی است که نرخ بیسوادی جامعه ۱۰ تا ۴۹ ساله استان زنجان به ۴.۹ درصد می رسد.

منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنی از جمعیت است که در سنین مدرسه یعنی بین ۶ تا ۱۸ سال باید در طول سال تحصیلی در چرخه‏ آموزشی کشور حضور داشته باشد، اما به هر دلیلی وارد چرخه‏ آموزش نشده‏ یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج شده‏ا ند.

اصغر بیات تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی این استان را پایین تر از متوسط کشوری بیان می کند و از تحت پوشش تحصیل بودن کودکان واجد شرایط این استان در مقطع ابتدایی خبر می دهد.

بیات به سخنان خود این جمله را هم اضافه می کند که زنجان بیش از ۵۰ مدرسه زیر پنج نفر دانش آموز را دارد که همه در روستاها هستند.

دوره ابتدایی زنجان ۹۶ هزار و ۶۰۰ دانش آموز دارد و فقط ۱۹۳ نفر از آنان از تحصیل باز مانده اند، جمله ای که بیات می گوید و اضافه می کند: «اغلب این بازماندگان دانش آموزان استثنایی هستند که هنوز موفق به تامین مدارس و معلمان متخصص برای آنان نشده ایم».

یکی از دلایل بازماندن کودکان موانع اقتصادی هست، اما در حد امکان از طریق انجمن اولیا و مربیان یا نهادهای حمایتی برای رفع موانع مالی آنان تلاش شده است، تا به این طریق احتمال بازماندگی از تحصیل از این طریق به حداقل برسد، سخنی که معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان آن را مطرح می کند.

۳۹ هزار و ۹۷۶ دانش آموز در مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی ۹۵-۹۶، مشغول به تحصیل بودند و پوشش تحصیلی در این سال به ۹۵.۴۷ درصد می رسید، جمله ای که معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان می گوید.

یک هزار و ۸۹۷ نفر بازمانده از تحصیل در مقطع اول متوسطه، در دختران به علت ازدواج زودهنگام و در پسران برای اشتغال، موضوعی که شهبازی به سخنان خود اضافه می کند.

وی ادامه می دهد: «دلایل دیگری که می توان به عنوان مانع تحصیل این دانش آموزان مطرح کرد، رابطه تنگاتنگ میان فقر فرهنگی و فقر مالی و بی انگیزگی برای ادامه تحصیل است».

وی نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان در دوره دوم متوسطه را ۷۷.۹ درصد و تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل را ۲۶ هزار و ۵۶۶ نفر اعلام می کند، در حالی که هفت هزار و ۵۳۶ نفر از چرخه آموزش فاصله گرفته اند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش به تمام سخنان همکاران خود اضافه می کند: «نرخ با سوادی زنجانی های ۱۰ تا ۴۹ ساله ۹۵.۱ درصد و نرخ بی سوادی ۴.۹ درصد است».

هادی احمدنیا مهمترین علت های بازماندن از تحصیل را علل فردی و فرهنگی می داند و می گوید: «دختر بچه ها پیش از سن مناسب، وادار به ازدواج در سنین قانونی می شوند و پسران از همان کودکی باید مشغول به کار باشند».

وی تاکید می کند: «تا زمانی که ممانعت از تحصیل کودکان به طور قانونی جرم تلقی نشود، همچنان باید شاهد آماری حاکی از بی سوادی یا بازماندگی از تحصیل بود».

استان زنجان یک میلیون و ۵۷ هزار و ۴۶۱ نفر بر اساس آخرین سرشماری جمعیت دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.