۱۴ درصد دانش‌آموزان مواد روان‌گردان و دخانیات مصرف می‌کنند

جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، با اشاره به اینکه، ۱۴ درصد دانش‌آموزان مواد روان‌گردان و دخانیات مصرف می‌کنند، گفت: متأسفانه سالیانه حدود ۱۵ درصد به آسیب‌های اجتماعی ایران اضافه می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، امیرمحمود حریرچی،‌ جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش مصرف مواد روان‌گردان و دخانیات توسط دانش‌آموزان را انکار می‌کند،‌ گفت: آموزش‌وپرورش هیچ راه‌حلی برای پیشگیری از این مسائل ندارد و متأسفانه سالیانه حدود ۱۵ درصد به آسیب‌های اجتماعی ایران اضافه می‌شود.

حریرچی افزود: وقتی نوجوان امکانات ندارد با دو چیز سر خودش را گرم می‌کند،‌ اول دخانیات، مواد روان‌گردان و دیگری شبکه‌های مجازی است. شبکه‌های مجازی در حال حاضر در ایران بیشتر به کنجکاوی‌های جنسی نوجوانان ما پاسخ می‌دهد البته راه‌حل این مسئله سانسور نیست. در کشورهای دیگر محدودیت‌هایی برای استفاده کودکان و نوجوانان قائل شدند که آنها از سوی والدین کنترل می‌شوند، اما متأسفانه در کشور ما کودکان از ۵ الی ۶ سالگی با تبلت و در راستای آن فضای مجازی آشنا می‌شوند. در ابتدا برای بازی‌ها کودکان با این فضا آشنا می‌شوند، اما رفته‌رفته آنها را به سمتی می‌برد که راجع به مسائل جنسی کنجکاو و به دنبال عکس‌ها و فیلم‌های مستهجن می‌روند که آسیب جدی روانی برای آنها در پی دارد.

او گفت: چند درصد خانواده‌های ایرانی درک استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی و شبکه‌های مجازی را دارند؟ بیشتر والدین خودشان درگیر همین فضا هستند، بنابراین از طریق خانواده‌ها هم نمی‌توان اقدام مؤثری کرد. بنابراین جامعه ما در تفریح کردن ریسک‌پذیر شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی درباره انتشار آمار درباره میزان اعتیاد و مصرف مواد مخدر، روان‌گردان و دخانیات گفت: نمی‌توان از نوجوانی به‌صورت مستقیم درباره مصرف سؤال کرد، بنابراین آمارگیری و آسیب‌شناسی در این حیطه باید به‌صورت غیرمستقیم انجام شود. از طرفی نوجوانان گاهی اسم آن چیزی را که مصرف می‌کنند،‌ مواد نمی‌گذارند و نمی‌توان از خود آنها آماری پرسید. آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مسئول هم این آمارها را منتشر نمی‌کنند، زیرا برای دستگاهشان بد است یا به‌اصطلاح افت دارد.

او افزود: معاونان آموزش‌وپرورش منکر مصرف دخانیات یا مواد روان‌گردان توسط دانش آموزان هستند و می‌گویند،‌ درصد کمی از دانش آموزان به این مسائل گرایش دارند، درصورتی‌که حدود ۱۳ الی ۱۴ درصد دانش‌آموزان مواد و دخانیات مصرف می‌کنند. در حالی اگر آموزش‌وپرورش بخواهد این مسئله را قبول و طرح کند درنهایت از دیگر نهادها توقع دارد به این موضوع رسیدگی کنند و درنهایت راه‌حلی هم برای پیشگیری از این مسائل ندارند.

این استاد جامعه‌شناسی گفت: ۴ میلیون کودک و نوجوان تحصیل را رها کرده‌اند و آموزش‌وپرورش این مسئولیت را به عهده نمی‌گیرد و هیچ‌گونه کار پرورشی در مدارس انجام نمی‌دهد،‌ این وزارتخانه فقط محور آموزش را اجرا می‌کند که آن‌هم به‌درستی انجام نمی‌دهد. آموزش باید همراه بامهارت انجام شود. دانش‌آموزان باید مهارت زندگی و برقراری ارتباط اجتماعی را یاد بگیرند و این یکی از دلایلی است که درنهایت باعث می‌شود چهار میلیون دانش‌آموز زیر ۱۵ سال تحصیل را رها کنند. کسانی هم که در حال تحصیل هستند تحت‌فشارند.

ایشان در نهایت افزودند:متأسفانه سالی ۱۵ تا ۲۰ درصد به آسیب‌های اجتماعی ما اضافه می‌شود که با حرف و سازمان ایجاد کردن این مشکلات حل نمی‌شود. متأسفانه یکی دیگر از مشکلات مسئولان عدم ارتباط با مردم است. متأسفانه همه برنامه‌ها کوتاه‌مدت است و نمی‌تواند پاسخگوی آسیب‌های اجتماعی باشد و مشکلات اجتماعی روزبه‌روز در حال افزایش است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.