کرمانشاه؛ بازداشت دستکم پنج فعال فرهنگی معترض به کشتار کولبران از سوی نیروهای امنیتی

طی روزهای اخیر پنج تن از فعالین فرهنگی در کرمانشاه در پی اعتراضات صورت گرفته نسبت به کشتار کولبران، به دستور نیروهای انتظامی-امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شهریار رستمی «نویسنده و مترجم»، فرزاد سه‌فه‌ره «شاعر»، فؤاد مظفری «نویسنده، منتقد ادبی»، ارسلان عباسی «موسیقی‌دان و نوازنده تنبور» و شهریار طهماسبی «فعال فرهنگی» روز پنجشنبه ۱۶ شهریورماه در پارک کودک در منطقه نوبهار شهر کرمانشاه در حالی که قصد داشتند به صورت محدود تجمع کوتاهی را در اعتراض به کشتار کولبران برگزار کنند، از نیروهای انتظامی بازداشت شدند.

شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است که این پنج فعال فرهنگی پس از بازداشت از سوی مأموران نیروی انتظامی تحویل اطلاعات سپاه داده شده‌اند.

از وضعیت و محل بازداشت این افراد تاکنون اطلاعی دقیق به‌دست نیامده است.

پیش‌تر تعدادی از فعالین مدنی و فرهنگی با انتشار فراخوانی اعلام کرده بودند روز پنج شنبه ۱۶ شهریورماه به نشانه اعتراض به کشتار کولبران در مقابل استانداری کرمانشاه تجمع را برگزار خواهند کرد.

در پی اعتراضات گسترده در غرب کشور طی روزهای گذشته مجموعاً در شهرهای بانه، سنندج و کرمانشاه حداقل ۲۸ شهروند و فعال مدنی معترض به کشتار کولبران توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند.

بامداد روز دوشنبه ۱۳ شهریورماه، در تیراندازی هنگ مرزی دو نفر از کولبران محلی که یکی از آنها دهیار بود، کشته شدند. خانواده‌های کشته‌شدگان و شماری از ساکنان بانه از در پی این رخداد در مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواهان رسیدگی فرمانداری به این مسئله شدند.

محسن بیگلری، نماینده بانه در مجلس شورای اسلامی همزمان با درگیری‌های روز چهارشنبه ادعا کرده است که موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.

تاکنون ده‌ها کولبر از طرف نیروهای هنگ مرزی و سپاه پاسداران در مناطق مرزی هدف قرار گرفته و کشته‌شده‌اند.

اگر چه سخنگوی دولت روز سه شنبه از مصوبه دولت در زمینه کولبران خبر داد، اما علیرغم وعده‌هایی در این زمینه هنوز سیاست مشخصی از طرف دولت اعلام نشده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.