وضعیت بد معیشتی کارگران صیادی

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان می‌گوید: مشکلات صنفی خود را به مسئولان اطلاع می‌دهیم ولی در مقابل هیچ خبری از پیگیری‌های آنها نیست. وضعیت کارگران صیادی روبه افول است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، مسعود حیاوی، مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان، گفت: رفته رفته به دلیل وضعت درآمدی و صنفی بسیاری از لنج‌داران آبادانی؛ دریانوردی و شناورداری را رها می‌کنند و به سیگارفروشی و دکه‌داری می‌پردازند. بسیاری از مشکلات لنج‌داران به دلیل عدم توجه مسئولان به مشکلات صنفی است.

حیاوی در مورد لنج‌دارانی که شناورهای خود را از روی ناچاری در آبهای ساحلی رها می‌کنند تا غرق بشوند، بیان می‌کند: در طی سال‌های اخیر دست‌کم ۶۰ تا ۷۰ نفر از لنج داران عضو این تعاونی تصمیم گرفتند به دلیل گرفتاری‌های صنفی و ناتوانایی در پرداخت بدهی‌ها و تامین معاش، لنج‌هایی که کمتر از ۱۵۰ تن گنجایش داشتند را در روخانه‌ها و سواحل اطراف آبادان رها کنند با علم بر اینکه در نتیجه عدم رسیدگی پس از مدتی این لنج‌ها غرق می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: پس از آنکه در سال ۹۲ قیمت گازوییل به یک‌بار افزایش یافت؛ دیگر برای لنج‌داران بهتر بود که لنج‌های خود را رها کنند، شاید بتوان گفت در کل استان خوزستان در این چند سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ لنج از در سواحل پهلو گرفتند و دیگر کار نمی‌کنند و صاحبان این لنج‌‌ها به کارهایی مانند فلافل‌فروشی روی آورده‌اند.

وی اضافه می‌کند: در این شرایط سهیه‌های سوخت ما بابت هر سفر است که اکنون هر لنج ۴ هزار لیتر بنزین دارد. طبق مقررات باید همه این مقدار را به یکباره تحویل بگیریم در حالی که بیشتر اعضای تعاونی قادر نیستند هزینه نزدیک به هفت میلیون تومانی سهمیه سوخت را تامین و پرداخت کنند، البته این مبلغ بالا و پایین می‌شود زیرا شرکت نفت هر هفته یک قیمت به ما اعلام می‌کند.

او در مورد کارگران و ملوانانی که در این شناورها مشغول هستند، ادامه می‌دهد: در هر لنج به صورت میانگین هشت ملوان کار می‌کند. اما این کارگران مانند لنج‌داران وضعیت مناسبی ندارند.نهایت دستمزد یک ملوانی که بیش از نیمی از سال را روی آب است به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

حیاوی با تشریح وضعیت ملوانان بیان می‌کند: اول ماه و هنگامی که ملوانان حقوق‌های خود را دریافت می‌کنند و هزینه‌های بیمه و … را کنار می‌زنند، بیش از ۵۰۰ هزار تومان برایشان باقی نمی‌ماند. حدود ۱۲۰۰ خانوار از راه باربری دریایی امورات خود را می‌گذرانند.

این فعال صنفی لنج‌داران در پایان می‌گوید: فضای کار برای حمل و نقل محصولات وارداتی و صادراتی وجود دارد ولی مشکلات مالی و عدم رسیدگی مسئولان به مسائل صنفی لنج‌دارن باعث می‌شود هر سال از تعداد شناورها کاسته شود و این روند پایانی جز تعطیلی تعاونی لنج‌داران ندارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.