بررسی تأثیر «فیلم‌های پورنو» بر افزایش طلاق در ایران

خبرگزاری رویترز در مقاله ای تاثیر «تاثیر فیلم‌های پورنو» بر روابط زوج‌های ایرانی و مسأله طلاق بررسی کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، رویترز نوشته است کارشناسان دو نکته را عامل اصلی سبب افزایش طلاق در جامعه ایران می دانند. نکته اول این که مردان ایرانی آموزش‌های جنسی خود را از طریق تماشای فیلم‌های پورنو و تقلید از رفتارهای خشونت‌آمیز در این فیلم‌ها به دست می‌آورند. از سوی دیگر با بالا رفتن تحصیلات و مستقل شدن زنان ایرانی، آنها کمتر به خواسته‌های مردان تن می‌دهند.

آمار طلاق در ایران در دهه گذشته افزایش چشم‌گیری داشته‌است. به نوشته رویترز افزایش این آمار خشم گروه‌های محافظه‌کاری را که در تلاش برای افزایش جمعیت ایران هستند، برانگیخته است. تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۶۴ هزار درخواست طلاق در ایران به ثبت رسیده است.

مهرداد درویش‌پور، استاد جامعه شناسی ساکن سوئد، به رویترز گفته است شهروندان باید بیشتر در مورد روابط جنسی صحبت کنند زیرا اکثر مردان، به دلیل فقدان آموزش جنسی در مدارس، از نیازهای زنان بی‌اطلاع هستند.

مهرداد درویش‌پور گفته است «تنها منبع اطلاعات (مردان) فیلم های پورنو است که در آن زنان به عنوان ابزار جنسی نشان داده می‌شود. سپس آنها در روابط زناشویی خود از همسرانشان انتظار دارند که مانند برده‌های جنسی رفتار کنند».

مقامات ایرانی با سانسور اینترنت، هزاران وب سایت را که محتوای آن را غیر اسلامی می‌دانند، ممنوع کرده‌اند اما کارشناسان به این خبرگزاری گفته‌اند فیلم‌های پورنو به آسانی در بازارهای محلی در دسترس همه قرار دارد.

این در حالی است که براساس قوانین ایران رابطه جنسی قبل از ازدواج، غیرقانونی است. سارا به رویترز گفته است که به دلیل همین ممنوعیت، زمانی متوجه سادیسم جنسی شوهر تحصیلکرده خود شده که «خیلی دیر شده بود».

سارا در تماس تلفنی به «بنیاد تامسون رویترز» گفته است که همسرش شب‌ها ابتدا فیلم‌های پورنو را تماشا کرده و سپس او را وادار به تقلید از این فیلم‌ها کرده است.

گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری در تهران به رویترز گفته، معتقد است نیمی از طلاق‌ها در ایران به دلیل مشکلات جنسی رخ می‌دهد. به گفته خانم پورفاضل اکثر زنانی که به او مراجعه کرده‌اند، ‌از خشونت جنسی شوهرانشان شکایت داشته‌اند به گونه‌ای که زنان از برقراری رابطه جنسی با آنها امتناع می‌کردند.

براساس قوانین ایران حق طلاق در اختیار مرد است و اگر زنی قصد درخواست طلاق داشته باشد، باید ثابت کند که بدرفتاری همسرش به حدی است که ادامه زندگی را برای او غیر قابل تحمل کرده است.

قانون ایران به شوهر کمک می کند که حق درخواست طلاق داشته باشد. اما اگر او تمایلی به طلاق نداشته باشد، زن باید به طور قانونی ثابت کند که او سوءاستفاده دارد، مشکلات روانی دارد یا به نحوی نتوانسته است مسئولیت ازدواج خود را حفظ کند.

Post source : رادیو فردا

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.