علوم پزشکی: تعهدی برای جذب کمک پرستاران نداریم

در پی اعتراض برخی از آموزش دیدگان دوره‌های کمک بهیاری و کمک پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که هیچ‌گونه تعهدی نسبت به جذب این افراد ندارد و جذب هرگونه نیرو در این دانشگاه از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دبیرستان‌های بهیاری صورت می‌گیرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، جمعی از افراد شرکت‌کننده در آزمون دستیاری پزشکی و پاتولوژیک و تعدادی از نیروهای آموزش‌دیده کمک پرستاری نسبت به برخی سیاست‌های وزارت علوم پزشکی اعتراض کردند.

به گفته برخی از این نیروها، دو سال گذشته به دلیل کمبود نیرو، کمک پرستار در بیمارستان‌ها جذب شد و دوره آموزشی با عنوان بهیاری یک‌ساله (که بعداً این نام به کمک پرستاری تغییر کرد) توسط وزارت بهداشت برگزار شد و به افراد شرکت‌کننده قول جذب ده هزار نیروی بهیار داده شد؛ اما متأسفانه پس از اتمام دوره این قول اجرایی نشد و این افراد سرگردان شدند و حتی مدرکشان هم معتبر نیست.

براساس اعلام این تجمع‌کنندگان از ۱۸ هزار نفر ثبت‌نام‌شده در این دوره‌ها که بنا بود ۱۰ هزار نفر جذب شوند و تنها تعداد محدودی بیش از یکصد نفر از این افراد به‌عنوان بیمار بر و چند نفر به‌عنوان کمک بهیار جذب و بقیه بلاتکلیف رها شدند.

این افراد که دارای تحصیلات حداقل دیپلم و بالاتر هستند؛ برای گذراندن این دوره یک‌ساله ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کردند تا به‌عنوان کمک پرستار جذب شوند؛ اما بلاتکلیف مانده‌اند و پاسخ امیدوارکننده‌ای تاکنون دریافت نکردند.

رضا موسوی یکی از افراد شرکت‌کننده، گفت: ۲ پیش یعنی سال ۹۴ وزارت بهداشت طرحی را با عنوان بهیار یک‌ساله (کمک پرستار) با شرح وظایفش اعلام کرد که تنها برای گذراندن دوره‌ها ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شهریه دریافت کردند که ۱۸ هزار نفر در کل کشور در این دوره ثبت‌نام کردند.

وی افزود: اواسط دوره آموزشی، وزیر بهداشت اعلام کرد که ۱۰ هزار کمک پرستار، جذب می‌شوند که در همین راستا، پرستاران اعتراض کردند و بر همین اساس وزارت بهداشت و درمان شرح وظایف ما را کم و اعلام کردند که شما کمک پرستارید وبهیار نیستید.

موسوی ادامه داد: این دوره آموزشی، تفاهم‌نامه‌ای بین جهاد دانشگاهی بود که با پایان این دوره، مدرکی با مهر جهاد دانشگاهی و تأیید وزارت بهداشت و درمان به افراد ارائه شد که در آن کمک پرستار قیدشده اما هیچ اعتباری ندارد و وقتی یعنی کد ره‌گیری و می‌زنیم اعلام می‌کنیم نامعتبر است و نه دانشگاه، نه وزارت بهداشت و درمان و نه هیچ کجای دیگر این مدرک را قبول ندارند.

وی می‌گوید: ابن در حالی است که این دوره توسط هلال‌احمر با ۳۰۰ هزار تومان هزینه با مدرک معتبر برگزار می‌شود اما ما برای طرحی که توسط وزارت بهداشت و درمان ارائه و توسط جهاد دانشگاهی و انجمن پرستاری برگزار شد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم و حالا مدرک نامعتبر است.

موسوی افزود: انتظار داریم که وزارت بهداشت و درمان در این بخش با دقت نظر بیشتری واردشده و ما را از این سرگردانی و بلاتکلیفی نجات دهد.

وی همچنین در مورد اعتراض امروز و نظر علوم پزشکی مازندران گفت: امروز از حراست دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمدند و ما با حضور در دفتر رئیس دانشگاه اعتراض خود را اعلام کردیم اما اعلام می‌کنند که ما مدرک شمارا قبول نداریم و ما گفتیم اگر شما قبول ندارید چرا نیرویی که آماتور است و آموزشش را قبول ندارید به‌عنوان کارآموز برای بیمارستان‌ها جذب می‌کنید؟ اما هیچ جوابی به من ندادند.

براساس این گزارش، برخی از این افراد هم معتقدند که برخی از این نیروها به‌عنوان نیروی خدماتی به‌کارگیری شدند و این افراد همچنین به این موضوع که چرا باید به‌عنوان نیروی خدماتی به کار گرفته شوند هم معترض هستند چراکه معتقدند جایگاه آن‌ها نسبت به نیروهای کمک بهیاری که فقط چهار ماه دوره‌دیده‌اند پایین‌تر باشد، معترض هستند.

این افراد معتقدند که عنوان کاری آنان پرستاری است اما کاری که می‌کنند کار کمک بهیار و خدماتی است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.