صدور حکم حبس و شلاق برای شاعر منتقد

رضا اکوانیان، شاعر منتقد، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه به ۳ سال زندان و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده رضا اکوانیان، شاعر ۳۲ ساله را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات از طریق سرودن و انتشار شعر»، به ۳ سال زندان و ۴۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.

یک منبع نزدیک به رضا اکوانیان به کمپین بین المللی گفت: «دادگاه علیرغم انکار و دفاعیات رضا اکوانیان در دادگاه، حکم را بر اساس گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات صادر کرده است، گزارش‌هایی که این شاعر آن را مغرضانه و کذب خوانده است.»

منبع مطلع گفت در حکم نهایی دادگاه نیز آمده است که نامبرده در طول دوران بازحویی علی‌رغم گزارش سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، همراه با ارائه مدارک دال بر ارتباط وی با گروه‌های ضد نظام، منکر بزه انتصابی بوده و اظهار داشته هیچ گونه فعالیتی خلاف قانون نداشته‌ و فقط شعرها و مطالبی در صفحه اینستاگرام خود و چند سایت منتشر کرده‌، اما دادگاه با استناد به گزارش نهادهای امنیتی جرم او را محرز و مسلم تشخیص داده و او را به زندان و شلاق محکوم کرده است.

از رضا اکوانیان، اهل شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد و ساکن تهران علاوه بر شعرهای پراکنده در وبسایت‌ها و اینستاگرام شخصی‌اش، دو مجموعه شعر «زخم‌ها پابه‌پای من پیر می‌شوند» و «زیر بال می نا» نیز با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شده است.

منبع مطلع گفت دادگاه بعضی از اشعار دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد را نیز مصداق تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات تشخیص داده است: «جالب است که دادگاه و بازجویان بعضی شعرهایی را که از وزارت ارشاد دولت روحانی مجوز گرفته و منتشر شده را هم جرم تشخیص داده‌اند. اگر این اشعار توهین به مقدسات یا تبلیغ علیه نظام بود پس چطور از همین دولت مجوز گرفته است.»

به گفته منبع مطلع، رضا اکوانیان پیش از این و در سال ۱۳۸۸ نیز به اتهام فعالیت‌های حقوق بشری و عضویت در کمپین یک میلیون امضا بازداشت شده و مدت یک سال را در زندان به سر برده است. او در این پرونده نهایتا از سوی دادگاهی در شهر یاسوج به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. منبع مطلع به کمپین گفت ممکن است با صدور و اجرا شدن حکم جدید ۳ سال زندان، حکم ۵ سال زندان تعلیقی این فعال مدنی نیز اجرایی شود.

رضا اکوانیان در فروردین ۱۳۹۲ نیز توسط نیروی انتظامی در شهر یاسوج بازداشت شد و پس از سپری کردن حدود یک ماه در اداره آگاهی و زندان یاسوج با قرار کفالت آزاد شد. در مرداد ماه ۱۳۹۲ نیز رضا اکوانیان به همراه ۱۴ تن دیگر پس از تجمع اعتراض آمیز به سخنان تبعیض‌آمیز یک نماینده در مقابل مجلس شورای اسلامی، از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از یک ماه با قرار وثیقه آزاد شد.

منبع نزدیک به رضا اکوانیان گفت بازداشت‌های متعدد، باعث شده که هر دو سازمان امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران و  وزارت اطلاعات گزارش‌ها و پرونده‌های متناقض و مستقلی درباره فعالیت‌ها و اشعار این شاعر جوان تشکیل دهند که اتهامات مبتنی بر این گزارش‌ها، بدون توجه به دفاعیات متهم، در حکم نهایی دادگاه نیز تکرار شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.