جایزه گزارشگران بدون مرز برای آزادی اطلاع رسانی به سهیل عربی اهدا شد

گزارشگران بدون مرز یکی از جوایز سال ۲۰۱۷ خود را به سهیل عربی، وب نگار ایرانی، اهدا کرده است که در حال حاضر در زندان اوین تحمل حبس میکند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مراسم بیست و ششمین جایزه گزارش‌گران بدون مرز (RSF) برای دفاع از آزادی اطلاع رسانی روز سه شنبه ۱۶ آبان در شهر استراسبورگ برگزار شد. این سازمان اعلام کرد جایزه بخش «شهروند خبرنگار» به سهیل عربی، عکاس و وب‌نگار زندانی ایرانی، رسیده است.

در این بخش غیر از سهیل عربی، تومایز پیاتک کشور لهستان در بخش «روزنامه‌نگار مدافع آزادی اطلاع رسانی» و مدیا اسکوپ تی وی از ترکیه در بخش «رسانه مدافع آزادی اطلاع رسانی» برندگان جایزه ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز بودند.

گزارشگران بدون مرز، از سال ١٩٩٢ به ده‌ها زن و مرد، تحریره‌های رسانه ها و سازمان‌های مدافع آزادی بیان و مطبوعات جایزه داده است.

بسیاری از برندگان این جایزه که زندانی بوده‌اند، امروز دوباره فعالیت خود را از سر گرفته اند، برخی دیگر مجبور شده‌اند راه تبعید در پیش گیرند، اما همه در یک امر هم‌نظرند، ادامه تلاش برای جامعه ای آزاد وبرخوردار از رسانه‌های مستقل.

سهیل عربی دومین برنده ایرانی جایزه شهروندخبرنگار ( وب‌نگار) گزارش‌گران بدون مرز است.

این زندانی عقیدتی در دی‌ماه ۱۳۹۲ با اعلام‌جرم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و به مدت دو ماه در بند سپاه در زندان اوین تحت بازجویی و فشار قرار گرفت. او تاکنون در دادگاه‌های متعددی به دلیل محتوای مطالب منتشرشده در صفحه فیس‌بوک خود و سایر صفحاتی که به همراه دیگران، ادمین (سرپرست) آن‌ها بوده، محاکمه شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب سهیل عربی را به دلیل «توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری و شعبه ۱۰ دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، او را به دلیل «توهین به مقامات» به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.

وی هم‌چنین به اتهام «سب‌النبی» از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شد که این حکم طی اعاده دادرسی به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی تبدیل گشت.

سهیل عربی از مرداد ماه ۱۳۹۶ چند بار اعتصاب غذا کرده است.

وی افزون بر وضعیت بازداشت خود به آزارگری‌ها و تهدیدهای اطلاعات سپاه پاسداران علیه خود و خانواده‌اش اعتراض داشت.

ماموران امنیتی لباس شخصی همسرش را در روز ۹ مرداد ماه ۱۳۹۶، پس از بازرسی منزل بازداشت کرده بودند.

نسترین نعیمی، پس از هشت روز آزاد شد، اما تهدیدها علیه وی ادامه پیدا کردند و حتا به توصیه ماموران امنیتی از کار نیز اخراج شده است.

وی هم‌اکنون در بند هشت زندان اوین زندانی و در وضعیت نامساعدی بسر می‌برد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.