صدور حکم جمعاً ۱۵ سال حبس برای سه جوان بهایی

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران روحیه صفاجو، تارا هوشمند و سرمد شادابی را جمعاً به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روحیه صفاجو، تارا هوشمند و سرمد شادابی، سه جوان بهایی، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در فرقه ضاله بهائیت» هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

آخرین جلسه دادگاه این شهروندان از سوی قاضی مقیسه در چهارم مهرماه سال جاری برگزار شده است.

در اسفند سال ۹۴ روحیه صفاجو و تارا هوشمند و سرمد شادابی بازداشت و در فروردین سال ۹۵ با قید وثیقه (روحیه صفاجو و تارا هوشمند  هرکدام ۵۰میلیونتومان و سرمد شادابی ۲۰۰ میلیون تومان) آزاد شدند.

این سه جوان در سال ۹۳ پس از گزینش در کنکور از حق انتخاب رشته تنها به دلیل باورمند بودن به آیین بهایی بازمانده و در پی آن به نقض اصل‌های ۱۹ و ۲۰ و ۲۳قانون اساسی اعتراض کرده بودند.

گفته می‌شود که جلسات برگزارشده در دادگاه این شهروندان از حق دفاع و دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند؛ در رأی دادگاه نیز هیچ اشاره‌ای به وجود لایحه در پرونده و یا دفاعیات متهمین و وکلای آنان نشده است.

جامعه بهاییان، یکی از اقلیت‌های مذهبی در ایران است که با بیشترین حجم آزار و اذیت و سرکوب مواجه است. اعضای این اقلیت مذهبی، از اینکه بتوانند به صورتآزادانه اعمال مذهبی خود را انجام بدهند، ممنوع هستند و به صورتی سیستماتیک از تحصیلات عالیه و همچنین اشتغال و کسب‌وکار محروم می‌شوند. اعضای این اقلیت مذهبی همچنین با توقیف اموال خود مواجه‌اند و رهبران آنها در زندان به سر می‌برند. در حال حاضر بیش از ۹۰ تن از اعضای جامعه بهاییان در ایران در زندان‌ها به سر می‌برند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.