اعزام رضا شهابی به بیمارستان «با دستنبد»/ اعتراض سندیکای کارگران شرکت واحد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه ضمن اشاره به «دستنبد زدن» به رضا شهابی٬ عضو زندانی هیئت مدیره این تشکل، در حین اعزام به بیمارستان، از «غل و زنجیر کردن» فعالان کارگری و معلمان انتقاد کرد و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آقای شهابی شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، رضا شهابی به دلیل عوارض جسمی در ناحیه گردن و کمر و پاهایش، روز یکشنبه بیستم آبان از زندان رجایی شهر به درمانگاه بیمارستان امام خمینی اعزام شد و پس از معاینه پزشک دوباره به زندان منتقل شد.

مأموران زندان رضا شهابی را « با دستبند » به بیمارستان بردند و اعتراض این کارگر زندانی به مسئولان زندان در این مورد را نشنیده گرفتند. این در حالیست که پیشتر بر اساس پیگیری همسر رضا شهابی، دادستانی تعهد کرده بود که رضا شهابی بدون دستنبد به بیمارستان برده خواهد شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از «زدن دستبند به رضا شهابی و غل و زنجیر کردن فعالان کارگری و معلمان» شدیدا انتقاد و آن را محکوم کرده است.

این سندیکا در بیانیه خود آورده که که رضا شهابی٬ «تنها از حقوق کارگران دفاع کرده و حکم زندان برای ایشان بسیار ناعادلانه است.»

این سندیکا خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» این عضو زندانی خود و لغو محکومیت زندان دیگر اعضای سندیکا، ابراهیم مددی و داود رضوی، شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بخش دیگری از بیانیه خود «زندان و تعقیب و و مراقبت پلیسی – امنیتی – قضایی فعالان کارگری، معلمان و دیگر فعالان صنفی» را محکوم کرده است.

رضا شهابی پیش تر با درخواست آزادی بی‌قید و شرط اعلام اعتصاب غذا کرد و روز پنجم مهر در پی وعده‌های یک مقام امنیتی مبنی بر رسیدگی به خواسته هایش، پس از ۵۰ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد اما تا کنون اقدامی برای رسیدگی به پرونده وی نشده و همچنین از حق درمان نیز محروم مانده است.

ربابه رضایی، همسر رضا شهابی پس از ملاقات روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه گفته است: «نیمی از بدن رضا شهابی بی‌حس شده است. او در اثر افزایش فشار خون به خونریزی بینی دچار شده و از درد شدید معده رنج می‌برد. پس از شکستن اعتصاب غذا می‌بایست مورد آزمایش پزشکی قرار گیرد و بستری شود اما علی‌رغم تایید پزشکی قانونی مسئولان زندان از انتقال او به بیمارستان سرباز می زنند.»

صبح روز هجدهم مردادماه رضا شهابی برای سپری کرد باقیمانده حبس خود به زندان رجایی شهر مراجعه کرد اما به دلیل «غیبت» و همچنین اجرایی شدن «یک سال حبس در پرونده سال ٩٣ به اتهام تبلیغ علیه نظام»، مدت‌زمان محبوس بودنش از سه ماه به هفده ماه افزایش یافته است.

دادستانی به خانواده این فعال کارگری اعلام داشته که وی باید تا ۱۸ دی‌ماه ۹۷ در زندان باشد.

پنج ماه از این محکومیت به طور غیرقانونی به دلیل «غیبت» برای آقای شهابی اعمال شده در حالی که وی طی این مدت با تأییدیه پزشکی قانونی در مرخصی استعلاجی به سر برده است.

رضا شهابی که در روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ بازداشت و به شش سال زندان محکوم شده بود، به دلیل ضرب و شتم مأموران امنیتی در زمان بازداشت و بازجویی، در دوره محکومیت دو بار تحت عمل جراحی (گردن و کمر) قرار گرفت و به دلیل وضعیت جسمی بسیار وخیم، مسئولان قضایی با تأییدیه پزشکی قانونی و اخذ وثیقه سنگین با مرخصی استعلاجی نامبرده برای مدت باقی‌مانده حبس موافقت نموده بودند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.