مهدی رجبیان؛ ممنوع الخروجی و محرومیت از حضور در نشست «Safe Havens»

مهدی رجبیان، آهنگساز ایرانی، به دلیل ممنوع‌الخروجی از حضور در نشست «Safe Havens» در کشور سوئد باز ماند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، «Safe Havens» یکی از مهم‌ترینگردهمایی‌های اهل هنر است که برای حمایت از هنرمندان مستقل جهان و آزادی برگزار می‌گردد.

در بخشی از این گردهمایی ضمن اشاره به محکومیت مهدی رجبیان به حبس قطعه‌ای از سه تار نوازی وی نیز پخش گردید.

مهدی رجبیان، هنرمند محکوم به حبس، در حال حاضر با قرار وثیقه سنگین خارج از زندان به سر می‌برد و به دلیل مفتوح بودن پرونده‌اش از حق خروج از کشور محروم است.

مهدی رجبیان و برادرش، حسین رجبیان که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” هرکدام به شش سال زندان محکوم شده بودند، در شانزدهم خردادماه ۹۵ جهت اجرای حکم راهی زندان اوین و در تیرماه ۹۶ با قرار وثیقه از زندان به مرخصی آمدند.

حکم صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب اسلامی، برای هرکدام به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تعیین و به اجرای احکام دادسرای زندان اوین ارسال‌شده بود.

در مدت زندانی بودن این دو هنرمند، سازمان های هنری و حقوق بشری متعددی از جمله شورای هنرمندان اروپا، سازمان ملل، انجمن جهانی قلم، بنیاد فری میوز، سازمان ینسکو، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان «طرح‌های متحد» در فرانسه نسبت به بازداشت آنان و محکومیتشان به حبس واکنش نشان دادند.

این دو در جریان برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند، می‌گوید که محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است. یک منبع آگاه در این خصوص می‌گوید: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته‌شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»

لازم به توضیح است؛ مهدی رجبیان سال ۹۲ تدوین و ضبط آلبومی به نام «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» را آغاز کرد که از دلایل بازداشت وی است؛ در این آلبوم تمام جنگ‌های ایران با سه‌تار روایت شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.