کاخ سفید: «ایالات متحده در برابر حکومت دیکتاتوری ایران ساکت نخواهد ماند»

کاخ سفید روز گذشته در بیانیه ای درباره وضعیت هزاران نفر از کسانی که در اعتراضات اخیر در ایران بازدشت شده اند، ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنان شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در بیانیه کاخ سفید آمده است: «دولت دونالد ترامپ عمیقا از گزارش ها در خصوص بازداشت هزاران نفر در جریان تظاهرات مسالمت آمیز هفته گذشته توسط حکومت ایران نگران است. مضافا این که گزارش هایی در خصوص شکنجه و کشته شدن بازداشت شدگان در زندان توسط حکومت منتشر شده است که نگرانی ها در این زمینه را تشدید می کند.»

کاخ سفید در بیانیه در بیانیه خود عنوان کرده است آمریکا درقبال سرکوب حقوق اساسی مردم ایران توسط حکومت «دیکتاتوری» این کشور ساکت نخواهد ماند.

کاخ سفید اضافه کرده است: «تظاهرکنندگان در ایران نارضایتی های مشروع خود را بیان کردند از جمله از حکومت خواستند به سرکوب، فساد و اتلاف منابع ملی در ماجراجویی های نظامی، پایان دهد.»

در این بیانیه تصریح شده است: «حکومت ایران مدعی است که از دمکراسی حمایت می کند، اما زمانی مردم این کشور خواست خود در خصوص زندگی بهتر و پایان دادن به بی عدالتی را مطرح می کنند، این رژیم ماهیت وحشیانه خود را به نمایش می گذارد.»

شایان ذکر است که بیش از ۷۱ شهر در تظاهرات سراسری ضددولتی در ایران شرکت کردند که در تمام این شهرها، نیروهای امنیتی، نظامی و شبه‌نظامی با به‌کارگیری خشونت دست به سرکوب شهروندان معترض زدند.

دستکم ۶۰ تن از شهروندان طی هفته گذشته و در جریان تظاهرات سراسری بر اثر شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی یا جراحت شدید جان باختند در حالی که مقامات جمهوری اسلامی فقط کشته‌شدن ۲۷ تن از تظاهرات‌کنندگان را در شهرهای دورود، ایذه، تویسرکان، شاهین‌شهر و قهدریجان تأیید کرده‌اند.

نیروهای امنیتی از هفتم دی‌ماه بازداشت شهروندان معترض را آغاز کردند و تا زمان انتشار این خبر بازداشت ۲۱۰۰ تن از ۳ هزار تن از سوی مقامات جمهوری اسلامی تأیید شده است.

وضعیت جسمی این بازداشت‌شدگان نامشخص است و بسیاری از آن‌ها از حق دسترسی به وکیل محروم و تحت فشار برای اعترافات تلویزیونی هستند.

نیروهای امنیتی از دیدار زندانیان با خانواده‌هایشان جلوگیری می‌کنند. همچنین بیم شکنجه فیزیکی زندانیان می‌رود.

گفتنی است؛ دستکم پنج تن بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در بازداشتگاه‌های تهران، دزفول و اراک جان خود را از دست داده‌اند.

مسئولان زندان‌ها به خانواده‌های دستکم ده شهروند بازداشت‌شده اعلام کرده‌اند که فرزندانشان مفقود شده‌اند؛ این ادعای مسئولین در حالی مطرح شده است که مأموران هنگام دستگیری این شهروندان در تماسی با خانواده‌هایشان خبر از دستگیری آنان داده بودند.

پس از سرکوب خشن معترضان در ایران، شهرهای ایران در وضعیت امنیتی به سر می‌برد و عملا یک حکومت نظامی اعلام‌نشده در آن‌ها برقرار است؛ حتی در بعضی شهرها اجتماع چند نفر ممنوع است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.