بازداشت صدها تن از دراویش گنابادی پس از تجمع و درگیری در گلستان هفتم/ بی‌خبری از وضعیت دراویش مجروح

در حمله نیروهای لباس شخصی و بسیجی به تجمع دراویش در اطراف خانه قطب این گروه در منطقه پاسداران تهران در روزهای ۳۰ بهمن و اول اسفند، صدها تن از دراویش زخمی و بازداشت شده‌اند که از وضعیت تعداد زیادی از آنان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بیش از ۳۰۰ تن از دروایش در جریان حمله نیروهای لباس شخصی و بسیجی به تجمع دراویش در منطقه پاسداران تهران بازداشت شدند.

شماری از دراویش مرد علیرغم جراحت‌های جدی به ندامتگاه تهران بزرگ و ده‌ها زن بازداشت شده پس از تهفیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند.

تعداد زیادی از بازداشت شدگان در پی حمله نیروهای لباس شخصی دچار جراحت‌هایی مانند شکستگی سر و دست و پا شده‌اند ولی بدون معالجه به زندان انتقال یافته‌اند.

گفته می شود سه تن از آنان از جمله رضا انتصاری، کسری نوری و بهنود رستمی پس از زخمی شدن با گلوله ماموران پلیس و لباس شخصی و اغما به بیمارستان منتقل شده‌اند و پس از آن خبر جدیدی از آنان در دسترس نیست؛ مقامات قضایی و امنیتی در پیگیری خانواده ها از پاسخگویی خودداری می کنند.

از محل نگهداری و وضعیت سلامتی لیلی نایب‌زاده یکی از زنان بازداشت شده که باردار است، نیز اطلاعی در دست نیست.

شایان ذکر است که بازداشت دراویش در سراسر کشور همچنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی با در روز گذشته با یورش به منزل شماری از دروایش آنان را بازداشت کرده اند.

زنان درویش بازداشت شده پس از بازداشت به «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت در تجمعات غیرقانونی» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» تفهیم اتهام شده اند و بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در بند ۳ زندان قرچک ورامین نگهداری می شوند.

تجمع دوشنبه ۳۰ بهمن دراویش با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

جمعی از دراویش گنابادی روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به تداوم بازداشت درویش سالخورده، نعمت الله ریاحی، مقابل کلانتری خیابان پاسداران تجمع کرده و شعار دادند که با دخالت نیروهای یگان ویژه به خشونت و درگیری شدید دراویش با ماموران منجر شد و این درگیری در گلستان هفتم پاسداران محل زندگی قطب این فرقه به اوج خود رسید.

این تجمع و درگیری پس از آن، حدود دو هفته پس از درگیری نیروهای امنیتی و لباس شخصی با دراویش در مقابل خانه نورعلی تابنده، از دراویش گنابادی، صورت گرفت.

در جریان آن درگیری، دراویش که از نورعلی تابنده با عنوان قطب دراویش گنابادی یاد می‌کنند در اعتراض به تجمع خودروها و ماموران لباس شخصی و امنیتی اطراف نورعلی تابنده، خواستار بازگشت وضعیت محل به حالت عادی بودند. در نهایت پس از نزدیک به یک روز ناآرامی در خیابان محل زندگی نورعلی تابنده، ماموران امنیتی محل را ترک کرده و نیروهای پلیس برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر مستقر شدند.

طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از دراویش گنابادی به اتهام‌‌های امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند.

دولت ایالات متحده آمریکا و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر اقدام ایران در سرکوب و نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی را بارها محکوم کرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.