زمان دادگاه تجدیدنظر شهروندان مسیحی تعیین شد

چهار شهروند مسیحی پنجم اردیبهشت در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر محاکمه خواهند شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر هادی عسگری، امین افشار نادری، ویکتور بت تمرز و کاویان فلاح محمدی پنجم اردیبهشت در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر برگزار خواهد شد؛ این شهروندان مسیحیدر تیرماه سال ۱۳۹۶، جمعا به ۴۵ سال حبس و هر یک به دو سال ممنوع الخروجی محکوم شدند.

اتهام مشترک این مسیحیان در پرونده‌هایشان «اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی و شرکت در کلیساهای خانگی» عنوان شده است.

شایان ذکر است که هادی عسگری و امین افشار نادری در آخرین مورد در روز جمعه پنجم شهریورماه سال ۹۵ به همراه چند تن دیگر از نوکیشان مسیحی، در یک باغ خصوصی در فیروزکوه به اتهام «عضویت در کلیسای خانگی» بازداشت شدند.

هادی عسگری پس از ۲۰ ماه حبس روز گذشته ۲۲ فروردین با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از اوین آزاد شد.

امین افشار نادری نیز در مردادماه ۹۶ پس از تودیع وثیقه آزاد گشت.

برخورد با اقلیت‌های مذهبی و به‌ویژه نوکیشان مسیحی که در این گزارش نیز به آنها اشاره شده در ایران سابقه‌ای چندین ساله دارد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی مذاهب بارها دراین‌باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس قانون اساسی، شهروندان مسیحی در ایران مانند سایر هم‌وطنانشان از حقوق اجتماعی برخوردارند و شهروند درجه یک شناخته می‌شوند، ولی خروج بی‌شمار مسیحیان از کشور که از همان سال‌های ابتدایی تشکیل نظام اسلامی در ایران آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است بر واقعیت دیگری گواهی می‌دهد: ممانعت از پیشرفت و ارتقا به مناصب مهم، بسته و متروک شدن بسیاری از کلیساهای ایران، جلوگیری از پخش و انتشار کتاب انجیل به زبان فارسی، جلوگیری از تبلیغ آیین مسیحیت، بازداشت تعدادی از کشیشان و پیروان جدید دیانت مسیحی مواردی بوده‌اند که موجب عدم امنیت و آسایش شهروندان آئین مسیحیت در ایران شده و آنها را مجبور به مهاجرت اجباری از کشور کرده است.

گفتنی است، از انقلاب سال ۵۷ تاکنون چند رهبر کلیسا در ایران کشته‌شده‌اند و صدها مسیحی نیز تحت بازجویی بوده و زندانی‌شده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.