آخرین نسخه اپلیکیشن تلگرام به دستور دادستانی از برنامه‌های عرضه‌کننده ایرانی حذف شد

آخرین نسخه اپلیکیشن تلگرام که در فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل به نام گوگل پلی وجود دارد، نسخه‌ی ۴.۸.۵ است، در حالی که در کافه بازار آخرین نسخه که دسترس کاربران است، نسخه‌ی ۴.۸.۴ است و کاربران ایرانی باید نسخه‌ آخر و اصلی تلگرام را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل تهییه کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این اقدام به دستور دادستانی و در پی اظهارات مدیرعامل تلگرام در خصوص وجود فیلترشکن در آخرین نسخه این اپلیکیشن صورت گرفته است.

پلکیشن تلگرام که به دستور دادگاهی در روسیه طی روزهای اخیر فیلتر شده است، در آخرین نسخه خود، از یک برنامه فیلترشکن در داخل خود اپلیکیشن استفاده می‌کند تا کاربران بتوانند سیستم فیلترینگ روسیه را دور بزنند. به نظر می‌رسد نگرانی از اینکه همین الگو برای ایران در زمان فیلتر کردن تلگرام انجام شود، مقامات ایرانی را واداشته است که از فروشگاه اپلیکیشن ایرانی کافه بازار بخواهند تا نسخه نهایی تلگرام را در اختیار کاربران ایرانی قرار ندهد.

کمپین بین المللی در این خصوص نوشته است؛ انجام چنین عملی یکی از جدید‌ترین روش‌های جلوگیری از دسترسی به محتوای اینترنتی است. این اقدام کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، همچنین اقدامی بر علیه امنیت کاربران ایرانی نیز تلقی می‌شود. یکی از تغییرانی که همراه نسخه جدید تمام نرم‌افزار‌های منتشر می‌شود، رفع باگ و مشکلات امنیتی و آسیب‌پذیری‌های آنها است، به این ترتیب کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با از دسترس خارج کردن نسخه جدید تلگرام، عملا امنیت کاربران را نیز در معرض خطر قرار داده است.

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، اصلی‌ترین نهاد تصمیمگیر در مورد فیلتر و سانسور اینترنت در ایران است. دبیر این کارگروه عبدالصمد خرم‌آبادی معاون رییس قوه قضاییه در امور فضای مجازی است. این کارگروه شامل ۱۲ عضو است که شش عضو آن  از اعضای کابینه و عضو دولت هستند، این اعضا عبارت‌اند است:

۱) دادستان کل کشور (رییس کارگروه)، ۲) وزیر یا نماینده‌ی وزیر اطلاعات، ۳) وزیر یا نماینده‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴) وزیر یا نماینده‌ی وزیر دادگستری، ۵) وزیر یا نماینده‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۶) وزیر یا نماینده‌ی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، ۷) وزیر یا نماینده‌ی وزیر آموزش و پرورش، ۸) فرمانده نیروی انتظامی، ۹) یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،۱۰) یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تایید مجلس شورای اسلامی، ۱۱) رییس سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۲) رییس سازمان صدا و سیما

اقدام این کارگروه در حالی رخ می دهد که مقامات عالی‌رتبه به صورت روزافزونی از افزایش احتمال فیلتر کردن تلگرام در ایران خبر می‌دهند. در آخرین اظهارنظرها، ابوالفضل ابوترابی عضو هیئت رئیسه «فراکسیون ولایی» در مجلس، روز ۲۸ فروردین ماه تاریخ فیلتر شدن تلگرام را اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرده بود. او به خبرگزاری ایسنا گفت: «بر این اساس طبق شنیده‌ها در آینده نزدیک و احتمالا اوایل اردیبهشت تمامی پیام رسان‌های خارجی و در وهله اول تلگرام در صورت عدم پذیرش قوانین کشورمان بسته می‌شوند.»

او در ادامه خبر از برنامه زمانبندی شده برای مسدود کردن سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داد و اعلام کرد: «دلیل برنامه زمان بندی وجود دارد تا بعد از تلگرام سایر پیام رسانها همچون اینستاگرام و واتس آپ در صورت عدم پایبندی به قوانین ایران به مرور زمان بسته شوند.»

او همچنین اعلام کرد نسخه‌های فارسی تلگرام، مانند «موبوگرام و تلگرام طلایی» مسدود نخواهند شد. نسخه کلاینت ساید اپلیکیشن تلگرام که بر روی گوشی‌های کاربران نصب می‌شود، کی برنامه متن باز است که افراد می‌توانند کد این برنامه را دریافت و بر اساس سلایق خود آن را اصلاح کنند. موبوگرام و تلگرام طلایی از این دست برنامه‌ها هستند که با اصلاح کد تلگرام نسخه‌ای جدید از آن را منتشر کردند. این نسخه‌ها همچنان باید با سرور‌های اصلی تلگرام که در دسترس دولت ایران قرار ندارد کار کنند اما ایران قادر خواهد بود تا در سطح اپلیکیشن سانسور محتوای اینترنتی را اعمال کند.

به عنوان نمونه در طول اعتراض‌های دی ماه که اپلکیشن اصلی تلگرام فیلتر شده بود، اپلیکیشن هات‌گرام فیلتر نبود. بررسی محققین امنیت اینترنت نشان داد که سازنده‌های این اپلیکیشن در سطح اپلیکیشن و قبل از آنکه درخواست‌های کاربران را به سرور‌های اصلی تلگرام ارسال کنند، آنها را بررسی و سانسور می‌کردند.

ابوترابی از دو نسخه‌ی مشخص به نام‌های «موبوگرام و تلگرام طلایی» نام برد و گفت: «موبوگرام و تلگرام طلایی که تحت لیسانس تلگرام فعالیت می کنند فعلا در فاز بسته شدن قرار ندارند چون آنها داخلی تر بوده و بک‌آپ داخلی دارند. به همین دلیل تصمیمی برای بسته شدن آنها وجود ندارد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.