زندان رجایی شهر؛ اعتصاب غذای جمعی و قتل یک زندانی

طی روزهای گذشته زندانیان اندرزگاه ۳ زندان رجایی شهر کرج به دلیل وضعیت زندان و سوء مدیریت، اقدام به اعتصاب غذا کرده اند؛ از سوی دیگر یکی از زندانیان در اندرزگاه ۱ این زندان بر اثر یک درگیری در حضور گارد زندان به قتل رسیده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دستکم ۸۰ زندانی در اندرزگاه ۳ زندان رجایی شهر در اعتراض به آزارها و فشار های مسئولین از ۱۰ اردیبهشت در اعتصاب غذا به سر می برند.

زندانیان معترض اند که رییس اندرزگاه نامه هایشان به مراجع قضایی ارسال نمی کند و همچنین فروشگاه زندان را از پذیرش سفارش های زندانیان منع می کند.

از سویی دیگر نامه مرخصی و درخواست دریافت لباس از خانواده نیز از سوی این مقام مسئول رد می شود.

این زندانیان پیش از این نیز در اعتراض به این رفتار ها دست به اعتصاب غذا زده و با وعده بهبود وضعیت به اعتصاب پایان داده اند اما رییس زندان رفتار خود را از سر گرفته و اقدام به توهین و ضرب وشتم زندانیان کرده است.

گفته می شود که رییس اندرزگاه با دستور غیر مستقیم موجب درگیری بین زندانیان این اندرزگاه می شود که طی آن، زندانیان مخالف وی و معترض دچار مجروحیت با چاقو می شوند.

از سویی دیگر در اندرزگاه یک این زندان، نیز طی یک درگیری یک زندانی با هویت بهمن کونانی به قتل رسیده است. قتل این زندانی در حالی صورت گرفته که گارد زندان ناظر درگیری بوده است.

درگیری و خشونت در زندان رجایی شهر کرج اتفاقی سابقه‌دار است و باندهای مافیایی فعال در این زندان که احتمالاً از سوی برخی مسئولان زندان حمایت می‌شوند هم این زندان را به یکی از خطرناک‌ترین زندان‌های ایران تبدیل کرده است.

شرایط زندان رجایی شهر در حالی چنین گزارش می‌شود که علیاصغر جهانگیر، رییس سازمان زندانها، دوازدهم اسفندماه سال ۹۴ و در حاشیه سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفت که «امروز زندان‌های ایران ازنظر رعایت حقوق زندانیان در سطح بسیار بالایی قرار دارد و نه تنها در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر است، بلکه در سطح دنیا نیز کم‌نظیر است.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.