نه شهروند بهایی بیرجند مجموعا به ۵۴ سال حبس محکوم شدند

دادگاه انقلاب بیرجند برای نه شهروند بهایی ساکن این شهرستان جمعا ۵۴ سال حبس تعزیری صادر کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شیدا عابدی، فیروز احمدی، خلیل ملاکی، سیمین محمدی، بیژن احمدی، مریم مختاری، ساغر محمدی، رفعت طالبی فرد، بهمن صالحی، شهروندان بهایی در بیرجند، از بابت اتهامات «عضویت در تشکیلات بهایی» و «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به شش سال حبس محکوم شده اند.

این شهروندان بهایی پیش تر در ۲۹ مهرماه ۹۶ بازداشت و پس از چند هفته بازجویی با قرار وثیقه آزاد شدند.

گفتنی است که این شهروندان در طی جلسات دادگاه از حق برخورداری از وکیل محروم بودند.

شایان ذکر است که بر اساس حکم صادره در این دادنامه مبالغی که به مدد شهروندان بهایی بیرجند و در مراسم های ضیافت نوزده روزه بهایی برای امور جامعه بهایی این شهر جمع آوری شده بود، به نفع دولت ضبط شده است.

هزاران نفر از پیروان آیین بهایی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی زندانی، شکنجه یا اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر از پیروان این آئین نیز از سایر حقوق اجتماعی و اقتصادی خود همچون حق تحصیل یا کار محروم گشته‌اند.

سازمان ملل آزار و اذیت بهاییان در ایران را بارها محکوم کرده است. بر اساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی، که حسن روحانی در دسامبر ۲۰۱۶ آن را امضا کرده است شهروندان آزادی عقیده دارند و تفتیش عقاید ممنوع شده و هیچ کس را نمی‌تواند به خاطر عقایدش تحت تعقیب قرار داد. اگر چه به اعتقاد فعالان جامعه بهایی، تعقیب قضایی و آزار واذیت بهاییان در طی دولت حسن روحانی افزایش پیدا کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.