ماری محمدی؛ بازداشت در شرایطی ناعادلانه و غیرانسانی

فاطمه (ماری) محمدی، نوکیش مسیحی، در دوران بازجویی به شدت از سوی بازجویان شکنجه شده است. ماموران همچنین این زندانی سیاسی را مجبور کرده‌اند مقابل‌شان کاملا برهنه شود و در سرمای شدید بر کف آسفالت و مقابل توالت‌ها بنشیند؛ همچنین او را مجبور کرده‌اند پشت به ماموران زن و رو به ماموران مرد، چندین بار بشین پاشو انجام دهد. ماموران تهدید کرده بودند اگر او لباس‌هایش را از تن در نیاورد، خودشان این کار را انجام خواهند داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ماری محمدی از زمان بازداشت تا ۲۴ ساعت از هر گونه وعده غذایی محروم بوده است. همچنین آثار کبودی بر بدن او تا چندین روز پس از بازداشتش، وجود داشت.

ماری محمدی ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۸ هنگام شرکت در تجمعی در اعتراض به ساقط‌کردن هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با ضرب و شتم شدید از سوی پلیس امنیت بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد و در آن‌جا هم مجددا مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت.

این زندانی سیاسی یک روز بعد به شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین منتقل می‌شود. آن هم در شرایطی که دستان او و چند زن بازداشتی دیگر به شکل ضربدری از پشت با دستبند بسته شده بود.

پرونده خانم محمدی پس از تفهیم اتهام در دادسرای اوین به دادگاه عمومی و جزائی تهران ارجاع داده می‌شود ولی تا کنون و با گذشت بیش از یک ماه، هنوز مجتمع قضائی و شعبه مسئول، تعیین نشده است. اتهام طرح‌شده علیه این زندانی سیاسی «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی (تجمع دی ماه ۹۸ هواپیما)» اعلام شده است.

گفتنی است دادسرای اوین برای خانم محمدی قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی صادر کرد اما علی‌رغم حضور شخص تودیع‌کننده قرار در دادسرا، بازپرس پرونده با تودیع قرار موافق نکرد.

ماری محمدی هم‌اکنون به صورت بلاتکلیف و در شرایطی بسیار غیرانسانی و ناعادلانه و محروم از حقوق قانونی خود در بند تازه‌تاسیس زندان قرچک ورامین (باشگاه) نگهداری می‌شود.

او که سابقه بازداشت و محکومیت دارد، در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ برای محاکمه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده حاضر و به اتهام «عضویت در گروه‌های تبشیری، فعالیت مسیحیت و اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که نهایتا پس از پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد.

ماری محمدی دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد است اما شنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸ از ورود به دانشگاه منع و به او گفته شد که ادامه تحصیلش ممکن نیست.

وضعیت زندان قرچک ورامین بسیار غیرانسانی و وحشتناک گزارش شده است. زندانیان از حقوق اساسی و قانونی و انسانی خود محرومند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.