گزارشی از وضعیت سمانه نوروزمرادی؛ «حبس و شکنجه به دلیل هواداری از شاهزاده رضا پهلوی»

سمانه نوروز مرادی به دلیل فعالیت سیاسی و هواداری از پادشاهی مشروطه محکوم به حبس و در زندان به تومور سینه مبتلا شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سمانه نوروزمرادی هم‌اکنون با کفالت مادرش تنها تا ۱۵ فروردین به مرخصی اعزام شده؛ این درحالی است که او با توجه به وضعیت جسمانی اش نیازمند مراقبت های پزشکی مستمر در مراکز درمانی است.

بیماری این زندانی سیاسی در زندان به دلیل تعلل در رسیدگی و تشخیص پیشرفت کرده و در پی بی توجهی مسئولان در حال حاضر وضعیت جسمانی وی نامساعد است.

شهریورماه ۹۸ پزشک ‌متخصص زنان زندان با تشخیص توده در سینه هایش درخواست سونوگرافی و ماموگرافی اورژانسی صادر کرد که تا ۶ ماه صورت نگرفت.

تجویز داروهای خودسرانه برای این زندانی سیاسی به دلیل عدم بررسی دقیق این بیماری، باعث بروز عوارض جسمانی دیگری همچون خون‌ریزی چشمی، کیست تخمدان، سنگ کلیه، ورم روده و زخم معد برای وی گشت.

سمانه نوروزمرادی، متولد ۱۳۶۵ و فوق‌لیسانس کارگردانی تئاتر، شهریور ۱۳۹۷ او به دلیل فعالیت در «کمپین بازگشت شاهزاده» توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود یک ماه بازجویی، با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد.

این فعال مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ایمان افشاری» با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق عضویت در کانال‌های معاند همچون کمپین بازگشت شاهزاده»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب، از طریق هندی‌زاده و فرعون زمان خواندن روح‌الله خمینی و مرگ و ننگ علیه علی خامنه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه و به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم طی دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد و از چهارم اردیبهشت ۱۳۹۸ اجرا شد.

شایان ذکر است که وی در مدت بازجویی و حضورش در سلول انفرادی، به علت محرومیت از امکانات بهداشتی به عفونت پستان دچار شد؛ محرومیت از درمان و همچنین شکنجه های روانی موجب حاد شدن این بیماری گشت.

پدر سمانه نوروزمرادی مهرماه ۹۸ بر اثر ایست قلبی درگذشت اما مقامات زندان و دستگاه قضایی برای شکنجه و آزار وی از صدور مرخصی برای او جهت شرکت در مراسم تشییع پیکر پدرش خودداری کردند.

این زندانی سیاسی در خصوص این فشارها به تارنگار حقوق بشر در ایران می گوید: «از من خواستند که برایشان توبه نامه بنویسم اما من از درون خود از پدر خوبش عذر خواهی کرده و ترجیح دادم در کنار میلیون ها پدر دیگر جامعه‌ام که در زیر فشارهای جمهوری اسلامی هستند، باشم»

لازم به یادآوری است، سمانه نوروزمرادی روز شنبه ۳۰ آذرماه همراه با ۷ زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در این زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان‌ماه خبر داده بودند. در پی این تحصن مسئولان زندان اوین این هشت زندانی تحصن کننده را به انتقال به زندان دیگر تهدید کردند.

تصاویری از رأی دادگاه این زندانی سیاسی در پی می آید:

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.