محرومیت شماری از زندانیان بند زنان زندان اوین از حق دریافت مرخصی

هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و خطر ابتلای زندانیان به این بیماری، تعدادی از زنان زندانی در زندان اوین از حق دریافت مرخصی محروم هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علیرغم شیوع کرونا محدودیت‌های جدیدی علیه زندانیان زن محبوس در زندان اوین اعمال شده است؛ مریم اکبری منفرد، یاسمن آریانی، راحله احمدی، نیلوفر بیانی، آتنا دائمی، زهرا زهتابچی، نسرین ستوده، منیره عرب شاهی، نگین قدمیان، سپیده کاشانی، صبا کردافشاری و مژگان کشاورز هویت زندانیانی از بند زنان زندان اوین است که از حق مرخصی محروم مانده‌اند.

ملاقات حضوری این زندانیان سیاسی زندان اوین لغو شده و دیدار آنها با خانواده‌هایشان به ملاقات کابینی محدود شده است.

زمان این ملاقات کابینی نیز به ۳۰ دقیقه کاهش یافته که گاه در میانه همین مکالمه کوتاه نیز تلفن‌های کابین قطع می‌شود.

همچنین زندانیان این زندان برای استفاده از تماس تلفنی نیز با محدودیت‌های فراوانی روبرو هستند. این زندانیان سیاسی تنها در روزهای زوج حق استفاده از سه نوبت ده دقیقه‌ای تماس تلفنی را دارند و تا کنون با درخواست آنها مبنی بر افزایش زمان یا اجازه استفاده هر روزه از تلفن نیز موافقت نشده است.

از سوی دیگر، نبود امکانات بهداشتی، وضعیت نامطلوب بهداری زندان و تاخیر در ارسال مواد ضدعفونی کننده به داخل زندان از جمله مشکلاتی که سلامت زندانیان زن محبوس در زندان اوین را تحت خطر قرار داده است است.

طبق گزارش‌ها در حالی‌که چند زندانی مرد مبتلا به بیماری کرونا از طریق بهداری این زندان به بیمارستان منتقل شده بودند، اقدامی برای ضدعفونی استاندارد بهداری صورت نگرفته و همچنان اجازه ورود پزشک به داخل بند داده نمی‌شود؛ به این دلیل در بیشتر موارد زنان زندانی به دلیل خطر ابتلا به بیماری، از مراجعه به بهداری زندان خودداری می‌کنند.

همچنین قرنطینه بند زنان زندان اوین فاقد استانداردهای لازم است و پرسنل زندان از ارائه خدمات لازم به زندانیانی که در قرنطینه هستند، سر باز می‌زنند.

لازم به ذکر است، مریم اکبری منفرد پیش از شیوع بیماری کرونا و به دنبال گزارش مغرضانه یکی از زندانبانان برای سه جلسه از ملاقات محروم شده بود.

آتنا دائمی نیز حدود یک سال است که از ملاقات حضوری با خانواده خود محروم است و تنها اجازه ملاقات کابینی با اعضاء خانواده به او داده می‌شود.

گفتنی است، بنا بر بخشنامه قوه قضائیه کلیه محکومینی که دوره محکومیت آنها کمتر از ۵ سال است، می توانند از حق مرخصی استفاده کنند.

با این وجود به راحله احمدی با محکومیت زیر پنج سال و نگین قدمیان با محکومیت پنج سال که بیش از یک سوم از این محکومیت را سپری کرده است، اجازه دریافت مرخصی داده نشده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.