سهیل عربی پس از یک هفته بازجویی در قرارگاه ثارالله به زندان بزرگ تهران بازگردانده شد

سهیل عربی، زندانی سیاسی که از حدود یک هفته قبل به قرارگاه ثارالله منتقل شده بود، با پایان دوران بازجویی به زندان بزرگ تهران بازگردانده شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سهیل عربی در اعتراض به عدم اعطای مرخصی و کارشکنی مسئولان برای آزادی وی از زندان، از حدود دو هفته قبل دست به اعتصاب غذا زده است. او همچنین طی این بازجویی یک هفته‌ای که تا روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامیده در اعتصاب غذا بوده و فشار ناشی از این بازجویی‌های طولانی منجر به انتقال وی به بیمارستان نیز گشته است.

گفته می‌شود محور بازجویی‌های صورت گرفته از این زندانی سیاسی پیرامون مصاحبه با رسانه ها، انتشار اخبار مربوط به وی در فضای مجازی، اعتصاب غذای او بوده است.

پس از بازگرداندن سهیل عربی به زندان بزرگ تهران مسئولان بهداری زندان اعلام کردند که پرونده پزشکی وی مربوط به بیماری هیدروسل (جمع شدن آب در بیضه)، مفقود شده و از او خواستند مجدداً مدارک پزشکی خود را به آنها ارائه کند.

او همچنین مبتلا به بیماری کلیوی و کیسه صفرا است و از درد در پیشانی و چشم نیز رنج می‌برد.

این زندانی سیاسی و عقیدتی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم از بهمن ۹۶ در زندان بزرگ تهران نگهداری می شود.

سهیل عربی نخستین بار در سال ۱۳۹۲ با اعلام‌جرم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و به مدت دو ماه در بند سپاه در زندان اوین تحت بازجویی و فشار قرار گرفت. او تاکنون در دادگاه‌های متعددی به دلیل محتوای مطالب منتشرشده در صفحه فیس‌بوک خود و سایر صفحاتی که به همراه دیگران، ادمین (سرپرست) آن‌ها بوده، محاکمه شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، سهیل عربی را به دلیل «توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری و شعبه ۱۰ دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، او را به دلیل «توهین به مقامات» به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.

وی هم‌چنین به اتهام «سب‌النبی» از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شد که این حکم طی اعاده دادرسی به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی تبدیل گشت.

در تیرماه ۹۶ وی مجددا در پی پرونده سازی سپاه در دوران زندان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» از سوی قاضی مقیسه به ۶سال حبس محکوم شد.

همچنین سهیل عربی در مهر ۹۷ در پرونده جدیدی که در زندان علیه وی مفتوح شد، به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به سه سال حبس تعزیری، سه سال تبعید به برازجان و مبلغ ۴ میلیون تومان جزای نقدی جهت واریز به صندوق دولت محکوم شد.

گفتنی است سهیل عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در زندان به سر می‌برد و طی این مدت از حق دریافت مرخصی محروم بوده است. او در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.