مهدی فراحی شاندیز؛ نهمین سال حبس در ندامتگاه مرکزی کرج

مهدی فراحی شاندیز در نهمین سال حبس همچنان در ندامتگاه مرکزی کرج تحمل حبس می‌کند و دادگاه پایان محکومیت وی را سال ۱۴۰۴ اعلام کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهدی فراحی شاندیز، زندانی سیاسی، پس از گذراندن ۹ سال حبس به علت کارشکنی‌های قضات دادگاههای انقلاب تهران و کرج و عدم رعایت قانون ادغام محکومیت‌هایش و با وجود خطر ابتلا به ویروس کرونا، برخلاف اصل تفکیک جرایم در بند زندانیان جرایم عادی ندامتگاه مرکزی کرج زندانی است.

او نخستین بار در سال ۱۳۸۸ در تجمع روزکارگر در پارک لاله تهران بازداشت و پس از گذراندن ۹ماه حبس از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

مهدی فراحی شاندیز در سال ۱۳۸۹ و پس از مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب برای بازپس گرفتن مدارک توقیف شده خود شامل گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی، زمانی که با ممانعت مأموران دادگاه جهت ورود به شعبه مورد نظر مواجه شد، شروع به سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» نمود. او پس از این درگیری مجددا بازداشت و در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «توهین به خامنه‌ای» و «اخلال در نظم عمومی» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در آبان ماه سال ۱۳۹۲ و در حالی که ۳ سال محکومیت آقای فراحی شاندیز به پایان رسیده بود، بازگشایی پرونده دیگری مانع از آزادی وی از زندان شد. این زندانی سیاسی در آبان ماه سال ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «توهین به رهبری » به ۳ سال حبس محکوم شد. وی مجددا در خرداد ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی مقیسه به اتهام «توهین به رهبری» و «اخلال در نظم زندان» به سه سال حبس تعزیری محکوم و پس از آن از زندان اوین به زندان گوهردشت کرج تبعید شد.

مهدی فراحی شاندیز روز ۱۸ خرداد۱۳۹۶ بدون اطلاع قبلی و در حالی‌که حتی اجازه برداشتن وسایل شخصی‌اش را به او ندادند، از زندان گوهردشت به زندان چوبیندر قزوین منتقل شد و پس از ۱۰ روز نگهداری در این زندان، به شعبه ۷ اجرای احکام دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی شهروی منتقل شد. او در این دادگاه برای بار چهارم به اتهام سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» محاکمه شد. آقای فراحی شاندیز در اعتراض به محاکمه مجدد و در دفاعیات خود دستگاه حاکمیت را «شیطانی» نامید. پس از برگزاری این دادگاه و در واکنش به اعتراض این زندانی، قاضی شهروی دستور انتقال وی به زندان مرکزی کرج (قزلحصار) را صادر کرد.

در نهایت در ۱۹ تیر ۱۳۹۶ مشخص شد که مدت سه سال و شش ماه حبس به محکومیت آقای فراحی شاندیز اضافه شده است و او که در ابتدا و در سال ۱۳۹۰ به سه سال حبس محکوم شده بود، به دلیل اتهامات ساختگی و پرونده‌سازی‌های مکرر، می‌بایست تا سال ۱۴۰۴ را در حبس سپری کند.

گفتنی است مهدی فراحی شاندیز پیش از این در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ توسط رئیس زندان و زندانبانان ندامتگاه مرکزی کرج به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مدت زمان طولانی را در سلول انفرادی محبوس بود. 

همچنین آقای فراحی شاندیز در دوران حبس تحت شکنجه‌های متعدد روحی وجسمی قرار گرفته است تا آنجا که این شکنجه‌ها موجب شکستگی پهلو و بروز مشکل شنوایی در گوش چپ و نقص بینایی در چشم راست وی شده است. او همچنین به بیماری حاد قلبی و دیابت مبتلا شده است.

مهدی فراحی شاندیز متولد ۱۳۴۰ و فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان و ساکن تهران است. آقای فراحی شاندیز پس از فارغ التحصیلی مدتی در کارخانه لوله نورد اهواز مشغول به کار بود. او همچنین مدتی دبیر فیزیک و ریاضی در دبیرستان‌های تهران بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.