اقدام به خودکشی کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی محبوس در زندان اوین

کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی که در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به سر می‌برد، از زمان بازداشت تا کنون سه بار اقدام به خودکشی کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، کایلی مور گیلبرت مدت زمان زیادی است که در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین و در سلول انفرادی به سر می‌برد و از آزادی و یا انتقال او به بند عمومی جلوگیری می‌شود.

او همچنین اجازه ارتباط با دیگر زندانیان را ندارد و امکان دریافت پول و خرید از فروشگاه زندان مانند سایر زندانیان به او داده نمی‌شود.

همچنین مسئولین زندان از ارسال نامه‌های شکوائیه او نیز جلوگیری به‌عمل می‌آوند. کارشکنی‌های مسئولان زندان و تحمیل شرایط سخت و غیر قابل تحمل به این زندانی امنیتی موجب شده که از زمان بازداشت تا کنون سه بار اقدام به خودکشی نماید.

کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی که در شهریور ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس شیعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود، هنگام بازگشت از ایران و در فرودگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این زندانی امنیتی که خبر دستگیری‌اش با ۱۰ماه تأخیر در رسانه‌ها منتشر شد، از زمان بازداشت تا کنون در سلول انفرادی به سر می‌برد.

کایلی مور گیلبرت پیش‌تر در نامه‌ای از تحمل شکنجه های روانی در دوران بازداشت خبر داده بود و طی این نامه اظهار داشت که از بسیاری حقوق ابتدایی خود نیز محروم بوده‌ است.

کایلی مور گیلبرت در دی ماه سال گذشته به اتهام «نقض امنیت ملی ایران» در دادگاه محاکمه و به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این زندانی امنیتی پس از ابلاغ حکمش طی نامه‌ای اعلام کرد که مقام‌های امنیتی ایران در ازای کاهش حکم حبس به او پیشنهاد جاسوسی برای این کشور را داده‌اند. او در این نامه اظهار داشت که مقام‌های امنیتی ایران به او گفته‌اند چنانچه پیشنهاد جاسوسی برای ایران را بپذیرد حکم حبس او به ۱۳ ماه کاهش خواهد یافت.

کایلی مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج، استادیار دانشگاه ملبورن و کارشناس مسائل سیاسی در امور خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. او در رابطه با اسلام، بهار عربی و خاورمیانه تحقیق می‌کرد و مقاله‌های متعددی در این زمینه دارد. وی همچنین تحقیقاتی درخصوص اپوزیسیون شیعه بحرین که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است دارد.

گفتنی است خانم مور گیلبرت علاوه بر شهروندی استرالیا، دارای تابعیت بریتانیایی نیز است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.