تأیید حکم ۱۰۰ سال و ۴ ماه حبس برای ۱۰ شهروند در دادگاه تجدید نظر

ده شهروند که در فاصله زمانی اردیبهشت‌ تا مرداد‌ماه سال ۱۳۹۸ در شهرهای تهران، قم، گرگان، نوشهر، تنکابن، بابلسر، تربت حیدریه و شهریار بازداشت و مراحل بازجویی آنها در بازداشتگاههای امنیتی سپاه پاسداران در تهران و قم طی شده بود، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مجموع به ۱۰۰ سال و ۴ ماه حبس محکوم شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علی‌اصغر حسنی‌راد، همایون پرهیزکار، امیر پورنگ سرمدی طهرانی، مریم سامقانی، علیرضا حاتمی، عطاالله رضایی، ساسان نیک‌نفس، علی مطلبی، یاسین جمالی کسرینه و سعیده قربانعلی با عناوین اتهامی «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری»، به ۱۰۰ سال و ۴ ماه زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم شدند.

جلسه رسیدگی به اتهامات این افراد روز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود و طی روزهای گذشته حکم صادره در دادگاه بدوی، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر، عینا تائید شده است.

گفته می‌شود مصادیق اتهامی این افراد حمایت از نظام پادشاهی از طریق فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، پخش تراکت، شعار‌نویسی و اسکناس‌نویسی عنوان شده است.

همایون پرهیزکار و علی‌اصغر حسنی راد به اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری» در مجموع به ۱۶ سال و ۷ ماه زندان محکوم شده‌اند که مجازات اشد یعنی ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری برای هر یک از آنها قابل اجرا است.

یاسین جمالی کسرینه و علیرضا حاتمی به اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری» در مجموع به ۱۴ سال و ۷ ماه زندان محکوم شدند که که مجازات اشد یعنی ۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری برای هر یک از آنها قابل اجرا است.

عطاالله رضایی، امیر پورنگ سرمدی طهرانی و ساسان نیک‌نفس با اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» هر کدام به ۸ سال حبس محکوم شدند که مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری، در مورد هر یک از این افراد اجرا خواهد شد.

مریم سامقانی به اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس محکوم شد که مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری، در مورد او قابل اجرا خواهد بود.

علی مطلبی به اتهام «اجماع و تبانی علیه نظام» به ۵ سال زندان محکوم شد.

سعیده قربانی به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» در مجموع به ۳ سال حبس محکوم شد که مجازات اشد یعنی ۲ سال حبس تعزیری، در مورد او قابل اجرا خواهد بود.

همچنین دو تن دیگر از بازداشت‌شدگان مرتبط با این پرونده به نام‌های خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه در مجموع به ۲۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند که این حکم پس از اعتراض این افراد، به دادگاه تجدید‌نظر ارسال و برای صدور رای قطعی، در دست رسیدگی است.

گفتنی است به جز سه تن از بازداشت‌شدگان این پرونده به نام‌های خالد پیرزاده، رضا محمدحسینی و علی‌اصغر حسنی‌راد که اکنون در بند ۴ زندان اوین به سر می‌برند، باقی بازداشت‌شدگان پس از پایان مراحل بازجویی، با تامین وثیقه، به‌صورت موقت از زندان آزاد شده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.