صدور حکم ده سال حبس برای زهرا محمدی، مدرس زبان کردی

زهرا محمدی – فعال مدنی، مدرس زبان کردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین – از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بر اساس حکمی که روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه به وکیل خانم محمدی ابلاغ شده است، این فعال مدنی به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» به اشد مجازات یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

زهرا محمدی، روز پنجشنبە ٢ خرداد ۱۳۹۸ با یورش چند فرد لباس شخصی به منزل شخصی‌اش و بدون ارائه هیچ‌ گونه حکمی بازداشت شد.این فعال مدنی در تاریخ ۱۱ آذرماه همان سال با قرار وثیقە ٧٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

زهرا محمدی ٢٨ سالە و  دارای مدرک کارشناسی ارشد ژئوپولوتیک از دانشگاه بیرجند است. این فعال مدنی مدت ١٠ سال است کە در سنندج و روستاهای اطراف این شهر به تدریس زبان کردی مشغول است. او در سال ١٣٩٢ یکی از موسسین انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین بودە است که با اکثریت آراء اعضا بە عنوان رئیس این انجمن انتخاب شده است.

انجمن نوژین بر آموزش زبان کردی و فعالیت‌‌های محیط‌‌‌زیستی تمرکز دارد و کلاس‌های مختلفی را در سطوح مختلف، از کودکان گرفته تا افراد بزرگسال و بازاریان، برای آموزش زبان کردی برگزار می‌‌کند. این انجمن علاوه بر سنندج در دیگر شهرهای استان کردستان مانند سقز، بانه، دهگلان و کامیاران نیز شعبه دارد و در این شهرها نیز کلاس‌‌های آموزشی برگزار کرده است.

گفتنی است زهرا محمدی که به بیماری گوارشی مبتلاست، در دوران بازداشت از دسترسی به داروهایش محروم بوده است. همچنین بازجویان این فعال مدنی را تهدید کرده بودند که اگر با آن‌ها همکاری نکند، اعضای خانواده‌اش را نیز بازداشت می‌کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.