گزارشی از وضعیت آرش صادقی و گلرخ ایرائی، زوج زندانی

آرش صادقی، فعال سیاسی محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج، و همسرش گلرخ ایرائی، فعال سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری محروم هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش صادقی و همسرش گلرخ ایرایی، فعالین سیاسی، که هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان طی می‌کنند، علیرغم داشتن حق قانونی ملاقات، از این حق محروم هستند.

آرش صادقی، فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی، به همراه همسرش، گلرخ ابراهیمی‌ایرایی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ از سوی قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت شدند. آرش صادقی یکم دی‌ماه سال ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» به ۱۵ سال حبس محکوم شد. همسرش گلرخ ابراهیمی‌ایرایی نیز به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس محکوم شد.

گفتنی است حکم ۱۵ سال حبس آرش صادقی در دادگاه تجدیدنظر مورد تائید قرار گرفت و با احتساب ۴سال تعلیقی در پرونده قبلی به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.

آرش صادقی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد در مهرماه ۱۳۹۶ پس از یک سال و چهار ماه نگهداری در زندان اوین در پی یورش نیروهای امنیتی به بند ۳۵۰، به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

آرش صادقی به دنبال شکستگی‌های ناشی از ضرب وشتم در دوران بازجویی به تومور استخوانی بدخیم مبتلاشد. او ماه‌ها پس از تشخیص پزشکان مبنی بر ابتلا به سرطان در شهریور ۱۳۹۷ از ناحیه بازو تحت عمل جراحی قرار گرفت و ۴ روز پس از جراحی با وجود عفونت در محل جراحی و علیرغم توصیه پزشکان مبنی بر ضرورت ادامه درمان در بیمارستان، به زندان بازگردانده شد. در حال حاضر نیز علی‌رغم متاستاز سلول‌های سرطانی به ناحیه بازو، شانه و دو استخوان بالای سینه، روند درمان او، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، به‌طور کامل متوقف شده است.

گلرخ ایرائی در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۸ با پایان دوران محکومیت خود و با تودیع قرار وثیقه از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده بود، به صورت موقت از زندان آزاد شد. این فعال سیاسی در تاریخ  ۱۸ آبان ۱۳۹۸ با هجوم نیروهای امنیتی در خانه شخصی‌اش در تهران بازداشت شد. او بابت پرونده جدیدش به سه سال و هفت ماه حبس محکوم و این حکم در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ از سوی دادگاه تجدیدنظر عینا تأیید شد.

لازم به یاد‌آوری است در سال ۱۳۸۹ نیروهای امنیتی برای بازداشت آرش صادقی به خانه مادر او یورش بردند. در پی این یورش  با واردکردن ضربه‌ای به سر مادر این زندانی سیاسی او دچار خون‌ریزی مغزی شد و پس از چند روز بستری‌بودن در بیمارستان درگذشت. پزشک بیمارستان علت مرگ را ایست قلبی تشخص داد اما چهار ماه پس از حادثه، پزشک قانونی علت مرگ را «اصابت سر به شی‌ء سخت» اعلام کرد که باعث خونریزی داخلی و بعد ایست قلبی شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.